Myter om tillväxt
Tro inte på alla myter om tillväxt!
Det finns en uppsjö av myter om tillväxtbolag. Vi skiljer falskt från sant.
Myt 1 - Om riskspridning
Ofta får ledningen i de snabbväxande företagen höra att de behöver ett andra ben att stå på, att företaget behöver riskspridning.
I realiteten har tillväxtbolagen ofta bättre riskbalans än traditionella företag.
Genom att fokusera och verkligen förstå ett specifikt behov blir de kunskapsledare i den nischen vilket minimerar risken att bli omsprungen av konkurrenter.
Fokuseringen skapar volym i produktion och distribution, en möjlighet att på sikt bygga upp volymfördelar som väsentligt större företag inte kan uppnå.
Och man kan tidigt söka sig utomlands vilket i sig skapar riskspridning där marknaden befinner sig på olika stadier i olika länder: ”När sverigemarknaden mognar, blomstrar den kinesiska.”
Vi har tagit fram en presentation där vi går igenom de 10 vanligaste tillväxthindren som företag står inför.
Och vad man bör tänka på när man tar fram en strategi för att navigera förbi dessa hindren.
Myt 2 - Mogna eller snabbväxande branscher
Visa branscher skapar fler tillväxtbolag eftersom branschen ligger i tiden och företagen kan surfa på en trend. Men snabbväxande branscher mognar snabbt och många företag slås ut.
Lönsam, uthållig och snabb tillväxt kan ske i alla branscher, speciellt i mogna branscher, där konkurrenterna sover. Men det kräver att man utmanar.
Om man utgår från branschpraxis, så skulle många av våra mest framgångsrika företag knappast lyckats.
De långsiktigt snabbväxande företagen skapar marknad genom att identifiera starka slumrande behov, sådant som folk svär över och som det inte funnit någon lösning på tidigare.
Vi har tagit fram en presentation där vi går igenom de 10 vanligaste tillväxthindren som företag står inför.
Och vad man bör tänka på när man tar fram en strategi för att navigera förbi dessa hindren.
Myt 3 - Om att växa och samtidigt vara lönsam
Second movers sveper in efter att innovatörerna banat vägen och har därmed inga kostnader som äter upp vinsten.
De har dragit lärdom av tidigare aktörer och fokuserar på de mest lönsamma kunderna vilket gör att de snabbt når framgång och, ja, lönsamhet.
De som ofta kämpar med finansieringen är innovatörer som ska finansiera sin utveckling, ta fram prototyper och övertyga kunder om fördelarna med den nya produkten/tjänsten.
Vi har tagit fram en presentation där vi går igenom de 10 vanligaste tillväxthindren som företag står inför.
Och vad man bör tänka på när man tar fram en strategi för att navigera förbi dessa hindren.
Myt 4 - Om tillväxtbolag är innovationsbolag
Innovatörer får kämpa med barnsjukdomar, kvalitetsproblem och att lansera en teknik som varken är mogen för volymproduktion eller distribution.
Tillväxtbolag väntar tills marknaden är redo och fokuserar då på den produkt/tjänst och de kunder som ger snabb volym och lönsamhet.
De är second movers som slår till snabbt och fokuserat så att innovatören förbleknar.
När historien sedan skrivs beskrivs ofta snabbväxaren som ”innovatören”.
Vi rekommenderar våra kunder att ”kombinnovera”. Låna några delar och sätt ihop det till en unik lösning. Eller kombinera en affärsmodell med en vara på ett sätt som inte gjorts innan.
Vi har tagit fram en presentation där vi går igenom de 10 vanligaste tillväxthindren som företag står inför.
Och vad man bör tänka på när man tar fram en strategi för att navigera förbi dessa hindren.
Ladda ner!
Eller bara slå en signal på 076-374 87 69"