Du kan vara ditt största tillväxthinder – 3 vanliga entreprenörstyper

tre entreprenörstyper

Jag träffar varje år hundratals företagare som vill växa men inte lyckas fullt så bra som de vill. Många känner sig misslyckade eftersom de inte har lyckats trots att de verkligen har försökt.

Många gånger är det företagaren själv som är sitt egna största tillväxthinder, utan att veta om det. Det kan vara svårt att hjälpa dem att skapa tillväxt, men det är inte omöjligt. Det första steget är att känna till sin eventuella begränsning.

De tre arketyperna

Det finns tre arketyper som ofta får problem i sitt företagande:

  1. NIH – entreprenören
  2. Stubinen
  3. Omväxlingsnarkomanen

Känner du igen dig i någon av de tre företagararketyperna?

NIH entreprenören

Detta är en person som lyssnar intensivt och tar in mycket under kort tid för att sedan omvandla det till sin egen variant. För det han eller hon inte själv uppfunnit eller kommit underfund med finns inte. Not Invented Here (NIH) är ett begrepp som lever fullt ut hos denna entreprenörstyp. Problemet för NIH-entreprenören är att han oftast inte är radikal nog. Han ändrar för lite för att verkligen lyckas. Och förändringarna går för långsamt.

Stubinen

Stubinen är en entreprenörstyp där varje ny idé och varje nytt uppslag, omedelbart och utan granskning tänder stubinen: ”Spännande. Låter som en bra idé. Det kör vi på”. De flesta stubinerna som tänds leder aldrig till någon tillväxtexplosion utan brinner slut utan resultat. Fokus ligger redan på nästa stubin. Det blir ingenting av alla de bra och mindre bra idéerna.

Omväxlingsnarkomanen

Tålamod och uthållighet är inte omväxlingsnarkomanens ledord. Utan det skall gå fort och det skall hända mycket. Desto mer omväxling desto bättre. Och resultatet är mindre viktigt. Ofta har omväxlingsnarkomanen många järn i elden, för annars skulle det ju bli tråkigt. Problemet för omväxlingsnarkomanen är splittringen. Bristen på fokus gör att resultaten uteblir.

3 tips på vägen

Vad kan du då göra för att hjälpa sådana entreprenörer – eller kanske dig själv? Ett första steg är att förstå dina beteenden och hur de påverkar dina möjligheter att lyckas.

Här är några punkter som är bra att påminna sig om:

  1. En tillväxtresa blir inte av om du inte får människor med dig. NIH alienerar. Stubinen och omväxlingsnarkomanen avskräcker. Det gäller att inse att alla är långsammare än du. Så du måste vänta in dem, få dem med dig. Involvera dem, gör dem delaktiga. Och plötsligt så bär idén. Kanske inte den du hade men någonting bättre. Fler kockar kan faktiskt skapa en bättre soppa.
  2. En tillväxtresa blir inte av om du inte fokuserar. Fokusera på en av dina idéer och håll fokus. Det är som att ligga i badkaret och testa hur länge du kan vara under vatten. Svälj torrt en gång till så klarar du några sekunder till. Som utanför badkaret blir till veckor. Veckor där du kommer att se din idé utvecklas och bli till någonting som alla tror och vill satsa på – även du.
  3. En tillväxtresa handlar till 1% om en bra affärsidé och 99% om hårt arbete och en solid implementering. Det gäller att hålla fast vi det som funkar och göra resten bättre. Mycket bättre. Och att göra så hela tiden! Så fokus och otröttlig implementeringsvilja är det som gäller.

Insikt skapar tillväxt

Sammanfattningsvis:

Om du känner dig misslyckad som entreprenör ha förtröstan – det har alla gjort någon gång. Kör på och satsa.

Om du är ditt största tillväxthinder bejaka detta och gå vidare. Insikt skapar tillväxt – speciellt när det är du som har insikten.

Och om det ändå inte funkar framöver så är det bara att inse att tillsammans är bättre – hitta någon som kompletterar dig.

 

Lars Diethelm
25 års arbete i och med snabb tillväxt och exponering för hundratals tillväxtföretag har satt sina spår. Lars ser tillväxtmönster och tillväxtmöjligheter som få och brinner för att förverkliga företagens tillväxtdrömmar. Som tillväxtkonsult inom Ahrens & Partners får han många möjligheter att bevisa vad han går för.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

4 × 1 =