6 tips för att bygga en stark företagskultur

företagskultur

Snabbväxande företag präglas alla av starka företagskulturer. Det är en forskningssanning. Här kommer 6 snabba tips för att bygga en stark företagskultur som är rustad för tillväxt. Tipsen är snabba – arbetet mer tidskrävande och självrannsakande.

1. Jag vill ju bli som du!

Försök aldrig att kopiera någon annans värden för att få deras kultur in i ditt bolag. Intervjua dina anställda och ta reda på hur ni gör saker, och vilka beteenden som råder. Hur ser de på ledarskapet? Hur agerar ledare?  Vad tycker kunderna om er? Vad gör ni när ni agerar gentemot kunder och partners. Dokumentera och implementera och lev dem. Värderingar är inte ”nice to have” utan något som vi ”need to have”.

2. Inga posters!

När de är på plats så finns de där för att guida er i allt ni gör. Är de inristade i stentavlor går de inte att ta bort utan då finns de där för all framtid. Posters kan tas ner, rivas och flyttas runt. Ett företag/organisation som inser vikten av att ha tydliga värderingar som syns i beteenden, och visar hur man investerar och implementerar dem i allt man gör. Rekrytering, hur vi jobbar tillsammans, göra affärer, agerar med kunder och partners etc.

3. Spegeln ljuger inte!

Du som anställd är ansvarig för att du/ni lever efter de värderingar som företaget har satt som sina. De är en del av det anställningskontrakt som du skrev på och därför är det extra viktigt att du är ett med värderingarna och att dina personliga och företagets stämmer överens. Du ska kunna titta i spegeln och säga, jag lever som jag lär.

4. Följa John!

Du som ledare har det största ansvaret. Dina medarbetare ser vad du gör och de följer dina beteenden. Lev som du lär och be om feedback hur du gör det. Kommunicera och var tydlig och utgå ifrån att dina medarbetare har de bästa avsikterna med att leva efter värderingarna. Var inte rädd för att vara modig.

5. Testa brandvarnaren!

En gång om året bör du testa dina värderingar. Precis som en brandvarnare måste du testa att batterierna /värderingar finns på plats och fungerar. Det finns enkla och mer sofistikerade mätverktyg att använda. Det viktiga är att man mäter och följer upp och gör det kontinuerligt.

6. Det sitter i handtaget!

Det första intrycket gäller. Tänk på hur du bemöter kunder, leverantörer, partnerns och arbetssökande. De första minuterna i receptionen, telefonen och mail är ditt ansikte utåt. Här bedöms din kultur direkt och det ligger mycket i ”You never get a second chance to make a first impression”.

Läs gärna mer om hur vi på Ahrens hjälper ledare bygga företagskulturer som står rustade för tillväxt genom Symboliskt ledarskap och Stentavlor

Margaretha Alexanderson
Margaretha har drivit upp och framgångsrikt utvecklat ett antal verksamheter. Bland företagen vars framgångar hon medverkat till finns Qlik, Sony Ericsson och Utbildningshuset.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

fem + 19 =