När administrationen tar över svordomarna

svordomar från administration

Det är spännande att se hur sanningar bekräftas om och om igen. Så fort branscher mognar och kostnadstrycket ökar så ökar även administrationen och därmed svordomarna. Inte så spännande är det dock när man får studera det inifrån!

Privata sjukvårdsförsäkringar var en ganska ny företeelse för bara några år sedan. Den icke-fungerande välfärdvården gör att tillströmningen till alternativa lösningar har varit enorm vilket naturligtvis leder till marknaden har blivit attraktiv för fler aktörer.

Svordomen som de privata sjukvårdsförsäkringarna såldes in på var allmän vård på studs och specialistvård inom 14 dagar. Och det funkade i början. Samma dag en tid hos allmänläkaren och en specialist så fort det bara gick. Om man som jag reste kunde jag även välja en mottagning som låg på min reserutt. Så är det tyvärr inte längre. Och då jag inte använt min försäkring på länge var jag överraskad över den stora förändringen som skett. Men det började bra i alla fall.

”Vi kommer att höra av oss”

Jag fick ont i ryggen. Jag ringde min försäkring, eller sjukvårdsförmedling som det nu kallas. En tid hos en ortoped fick jag på direkten. Ortopeden ville ha MR- och skiktröntgen. ”Jag skulle kunna boka MR för dig på direkten men det får jag inte. Du måste ringa in till försäkringen” var beskedet jag fick av specialisten. Jag ringde samma dag och efter en stunds telefonkö tog sjuksköterska Martina vänligt emot beskedet. ”Remissgruppen kommer att höra av sig till dig för att hitta en tid. Men de har remisskö så det kommer ta en vecka till 10 dagar tills de hinner med dig”.

Så det var bara att vänta. Remissgruppen ringde upp på dag 10 och vi hittade en tid några dagar senare. Ortopeden hörde av sig en vecka senare och informerade att han nu hade bilderna och att jag borde komma in och titta på dem. Men för det behövde jag ringa försäkringen och boka en tid. För säkerhets skulle kom vi överens om en tid på telefon för att den inte skulle försvinna och jag ringde upp försäkringen för att få dem att boka den tiden. Denna gång bad jag om uppringning vilket fick bli dagen efter då det inte fanns några uppringningstider samma dag.

Sjuksköterska Helene ringde i alla fall upp dagen efter och tyckte att det var klokt att Ortopeden och jag hade bokad en tid – för de kan försvinna med tanke på tiden som administrationen tar. Jag fick den tiden jag och ortopeden önskade.

En administrativ snurra

Diagnosen var diskbråck. Behandlingen naprapat och sjukgymnastik. ”Vi har dessa på vår klinik men jag kan inte boka in dessa”. Och jag fyllde i ”jag får ringa försäkringen”. Det gjorde jag, denna gång med uppringning samma dag. Sjuksköterska Ulrika antecknade i journalen och meddelade mig att en sjukgymnast från försäkringen skulle ringa upp för att boka naprapaten och sjukgymnastiken. Det fick inte hon göra.

Jag fick en telefontid samma dag och sjukgymnasten ringde upp. Det gick bra att boka en tid på samma klinik som ortopeden så hon skickar ett mail till kliniken så ringer de upp mig. Lite upprörd meddelade jag att jag var på kliniken igår och skulle kunnat boka tid på plats direkt istället för att tappa ytterligare dagar på denna administrativa snurra. Varpå försäkringens sjukgymnast beklagade och höll med: ”men det är inte vi som har satt dessa system. Vi måste bara leva med det”.

Kliniken har inte ringt upp ännu. Nu har det gått sju veckor sedan jag ringde första gången. Diagnosen är klar. Behandlingen börjar väl så småningom. Jag har haft fem telefonkontakter under tiden. Fyra av dem var onödiga ur mitt perspektiv. ”Varför i hela världen skall jag meddela försäkringen vad ortopeden berättar för mig” frågade jag vid det senaste samtalet. ”Det är för att våra system skall vara uppdaterade”. Och jag som trodde att det var för att jag skulle bli av med värken. Men det var ett önsketänkande.

Jag är säkerligen inte den enda som råkar ut för detta. Det är fler än jag som har den svordomen. Nu försöker jag att hitta en okrånglig sjukvårdsförsäkring. Om ni har en så hör gärna av er. Och de av er som har Länsförsäkringar rekommenderar jag att kolla kommentarsfältet nedan om det kommit in några tips.

 

Lars Diethelm
25 års arbete i och med snabb tillväxt och exponering för hundratals tillväxtföretag har satt sina spår. Lars ser tillväxtmönster och tillväxtmöjligheter som få och brinner för att förverkliga företagens tillväxtdrömmar. Som tillväxtkonsult inom Ahrens & Partners får han många möjligheter att bevisa vad han går för.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

ett + nitton =