Äntligen!

Stairway-To-HeavenSå har tiden kommit då vi blivit immuna mot svarta rubriker om undergång? De senaste åren har media ihärdigt hamrat ut den ena domedagsprofetian efter den andra. Detta påverkar så klart människor och leder till en försiktighet. En del blir till och med riktigt passiva. Låser in sig och sätter sig i dvala för att övervintra.

Men efter en solig och varm sommar så blir medias budskap det omvända. Även om mediabranschen är gammal och mogen så är budskapet ytterst digitalt. Det är svart eller vitt, undergång eller guld och gröna skogar, snacka om ettor och nollor…

Vi vet att konjunkturer svänger. Precis som efter regn så kommer sol. Vissa regnväder är ihärdigare än andra. Men så är det med vissa solperioder också, de vill heller inte ta slut ibland. En del företag påverkas mer än andra av svängningarna i konjunkturen. Men jag vet inte vad som är den stora skillnaden för de företag som trotsar alla profetior och växer så det knakar, oavsett vad media skriver om ekonomisk undergång. Beror detta på att de företagen struntar i media eller att man byggt in en stark tillväxtmotor?

Sannolikt en kombination. När andra företag hukar och går i övervintringsläge så är det andra som gör tvärt om. Företag som ser alla möjligheter istället för att se alla hinder. 19 september så presenterar Ahrens & Partners Snabbväxarlistan för tjugonde året i rad. Det är väldigt stränga kriterier för att kunna komma med, bl a: minst 60 anställda, minst 60 miljoner i omsättning, vuxit med minst i snitt 25% om året i sex år lönsamt! De som toppar listan har en genomsnittlig årlig tillväxt på runt 100% lönsamt. Detta trots alla undergångsprofetior de senaste åren.

Är det då att ledarna för dessa företag är analfabeter eller beror det på att de har förmågan att kunna sila och balansera det som hamras ut i media. Media behöver ju starka raffiga rubriker för att synas i bruset, att fånga vårt intresse och kunna sälja några extra lösnummer. Därför är det viktigt för oss läsare , tittare och lyssnare att verkligen analysera och balansera budskapen. At inte låta oss helt styras av vad som skrivs och sägs av alla förståsigpåare och profeter.

Använd ditt sunda förnuft och lita till din magkänsla. Var inte rädd att våga göra ”tvärt emot” om ditt sunda förnuft och magkänsla vill göra det. Tänk på talesättet att det är bara döda fiskar som simmar medströms.

Lennart Bengtsson
Lennart har under många år jobbat med Ahrens University och har påverkat hundratals spännande tillväxtföretag och än fler tillväxtledare i sin gärning. Nu hjälper Lennart företagare att växa under eget paraply: www.elitaren.se

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

13 − 6 =