Är ni också bra på att lura er själva?

Det påstås att insikt är det första steget mot förändring. Det stämmer. Problemet är för de flesta av oss att insikten ofta sitter långt inne. Det verkar vara ett grundläggande mänskligt beteende att bortse från obehaglig fakta och istället vagga in oss i en falsk trygghet. Oavsett sammanhang. Det sammanhang jag kommer i kontakt med detta fenomen är när jag träffar företagsledare och entreprenörer för första gången.

När vi tillsammans analyserar deras verksamhets nuläge kommer vi ganska snabbt till frågan om hur unikt företagets erbjudande är. Alla kan lätt inse att unicitet är något eftersträvansvärt. Enbart genom att särskilja sig markant och erbjuda mer värde jämfört med konkurrenterna kan vårt företag bli framgångsrikt och överleva långsiktigt. Det självklara svaret på frågan om unicitet är givetvis; jajjemen! Vi vill ju så gärna tro att vi är lite annorlunda och lite bättre.

Men så lätt kommer de inte undan. När jag sedan frågar på vilket sätt de särskiljer sig blir det genast lite svårare. De två vanligaste svaren brukar efter en stunds betänketid vara, a. relationen med våra kunder, b. vår personal. Och så kan det naturligtvis vara. Men hur vet vi det med säkerhet? Hur kan vi mäta det? Det här blir ju lätt en subjektiv och självbedräglig bedömning.

Ta fram er senaste årsredovisning. Ta fram årsredovisningarna från era vassaste konkurrenter. Jämför siffrorna. Har ert företag en avsevärt högre tillväxttakt än konkurrenterna? Har ert företag en avsevärt högre lönsamhet än era konkurrenter? Inte? I bästa fall beror det på att ni inte lyckats förmedla och ta betalt för det unika värde ni skapar. I sämsta fall är ni helt enkelt inte unika i ert erbjudande. Enda trösten är att ni i så fall är i gott sällskap med majoriteten av alla företag.

Om ni har ambitionen att inte bara äga och driva ett levebrödsföretag så måste ni våga ställa er de jobbiga frågorna. Genom denna enkla test kan ni få svar på frågan om ni har rätt förutsättningar att skapa en lönsam och uthållig tillväxt. Ta reda på fakta och gör en ärlig bedömning. Insikten är, som sagt, första steget. Nästa steg blir att göra något åt det.

Kontakta gärna oss på Ahrens om ni bestämt er för att göra något åt saken, så ska vi berätta om Garanterad Tillväxt.

Michael Engström
Michael är VD, delägare och tillväxtkonsult på Ahrens & Partners. Han började karriären som säljare och gick snabbt vidare till säljchef, produktchef, marknadschef och har varit VD för tre bolag. I 14 år har han bott och arbetat utomlands, Danmark, Holland, Tyskland och USA. Han har också provat på många olika branscher, från papper till mätutrustning för optisk media. Michael har läst ekonomi och marknadsföring på Lunds universitet och har en MBA från universitetet i Sheffield.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

sexton − tre =