Att stå stadigt på ett ben!

flamingo and the snowInom mitt jobb predikar jag nästan dagligen att man skall fokusera. Fokusera på idealkunderna, fokusera på kärnprodukterna. Håll på med en sak och bara en sak. Nu hade jag ett seminarium i veckan för företagare som är mitt inne i eller precis har avslutat en ägarväxling – de har tagit över någon annans verksamhet.

Som vanligt möttes jag av företagare där samtliga ville växa mera en de trodde på. Frågan jag ställer är enkel: hur mycket kommer ni att växa nästa år? Skriver ner siffran. Sedan nästa fråga: hur mycket kommer ni växa nästa år? Skriver siffran vid sina om. Och som alltid så var den första siffran lägre. Varför? Försiktighet? Vill inte förhäva sig? Bättre att ligga lågt och lyckas bättre än att sikta högt och misslyckas? Mitt jobb i sådana sammanhang är att få dem att tro på sig själva och öppna nya dörrar. En av dessa är att fokusera och stå stadigt på ett ben.

Företag som växer snabbt är alltid fokuserade! Den gör en sak och bara en sak. Fundera på de företag som ni tycker är bäst på det de håller på med och fundera sedan på vad det gör vid sidan om. Svaret är allt som oftast ”inget”! För om ett företag bara håller på med en sak så tror vi att de är bäst. Jag låg bakom en bil där det stod på baksidan: ”… Diamantborrnings AB. Och diamantborrning är det vi håller på med sedan 25 år!” Budskapet är tydligt!

Sen hör jag att andra säga att det är bra att stå på två ben. Att det ger stabilitet. Att man har någonting att falla tillbaka på i lågkonjunktur. Jag hör det från styrelsemedlemmar i snabbväxande företag – och det är dåligt. Men jag även att konsultkollegor rekommenderar det till företag som vill växa snabbt – och det är bra. För de visar att de inte förstår vad de pratar om.

Att stå stadigt på ett ben är inte det enda sättet att växa snabbt men det är ett förbannat roligt sätt. Men jag kan lugnt erkänna att det är förbaskat svårt att övertyga flerbenta företag att kapa några ben för att bara ha ett ben kvar. Men när man lyckas så blir man glad för då händer någonting.

Och glad blev jag också när jag kom hem och läste om Alpingaraget. Världens största skidpjäxbutik. De säljer 4500 par skidpjäxor varje år. Och finns i Stockholm. Måns Åberg som är verksamhetschef säger ”det som skiljer oss från andra sportbutiker är att vi bara har utförsåkning. Vi kan fokusera det vi är bra på utan att behöva lära oss något om fotboll eller bandyklubbor”. De har funnits sedan 1994 och håller bara på med alpin utrustning. Lite smalt tycker ni nu kanske. Och vad håller de på med på somrarna. Jo, på somrarna så kommer tävlingsåkarnas utrustning. ”Racingen är en viktig del för oss. Åkarna kräver toppklass vilket gör att vi måste följa med i utvecklingen för att kunna leverera. Men det gör också att vi lär oss att ta hand om motionärerna på ett bättre sätt.” säger Alpingaraget.

Synd att jag inte hade det exemplet när jag försökte övertyga ägarväxlarna. Alpingaraget är ett klockrent exempel på vad som händer om man står stadigt på ett ben. Sedan jobbar de också med krävande kunder – ett bra recept för att lyckas långsiktigt. Men det får jag skriva om en annan gång.

Ps. Ni kanske inte vet varför en flamingo står stadigt på ett ben. Självklart för att den inte är som alla andra. Knät viker sig ju åt andra hållet. Ds.

 Lars Diethelm - 2010Lars Diethelm

Ahrens & Partners

Mats Jacobson
Som VD i två IT-bolag har Mats varit med om två fantastiska tillväxtresor. I ett av bolagen dubblade han omsättningen 7 år i rad i den internationella telekommarknaden. Han brinner för att hjälpa företag med effektiv och fokuserad tillväxtstrategi.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

2 × 2 =