Behöver du en nytändning?

Nytändning

Var ärlig mot dig själv! Kan det vara så att när du väl tar tag i saker så är det för att det blivit för tråkigt? Rutin. Den dagliga ”trott”. Samma sak som förra veckan fast med ett nytt veckonummer. Samma datum som förra året, samma innehåll. Om och om igen samma sak fast med lite andra förtecken. Du kan och är bra på det du gör. Men det är helt enkelt entonigt, tråkigt.

I så fall är du inte ensam. Vi träffar många som saknar nya, riktiga utmaningar. Vi träffar många som behöver en nytändning.

Och kanske är det för dig som för många andra, att det inte blir något av det. För en nytändning innebär att du måste släcka det du håller på med först. Kanske inte helt och hållet men i alla fall i huvudet. Och då är det lätt att det tar det stopp. Att släcka ner något är en stor förändring, en stor risk. En för djup avgrund att ta sig över. Då är det bättre att ändra lite på det vi håller på med. Eller att tröstshoppa – en ny telefon kanske?

Att våga hoppa

Men det finns ett sätt att ta sig över avgrunden, att få en nytändning. Låt mig förklara hur jag tänker. Ta bilden med avgrunden med dig. Om du skall komma över måste du först och främst bestämma dig att det är dit du vill komma. Är den andra sidan dit du vill? Fundera på det länge och noggrant. För om det inte är rätt så är det inte lönt att ta sig över.

Är den andra sidan nog långt nog borta och är avgrunden djup nog? För det skall ju vara en utmaning. För om det inte är det så blir det ingen nytändning. Då blir det en feltändning eller bara ett litet puff.

När bilden är tydlig så kvarstår bara frågan: hur du tar dig dit? Och såklart: när du skall vara där och hur du skall landa springandes? För du vill förmodligen att det tar fart direkt när du väl landar.

Med tanke på att det är din framtid vi pratar om så föreslår jag att du lägger mer tid på att planera för landningen än för själva hoppet.

Tänk som en idrottsman

Det är inte heller bara landningen du bör fundera på. Fundera också på de första fem stegen efter landningen. Hur det kommer att kännas. Hur det är att ta emot stöten men resa sig upp och springa vidare. Fundera också på vad du kommer att se när du lyfter blicken. När du släpper fokus från själva landningen och riktar all din uppmärksamhet på att hålla balansen och accelerera mot det nya målet. Med all kraft du har i dig.

Varför detta krångel med att föreställa sig allt detta?

Jo, det är din hjärna du måste träna. Den är ju fast i de gamla tankebanorna som gör att du inte kommer loss. Så det är inte du som hindrar dig från att ta steget, det är din hjärna. Och den måste du ta kontroll över. Det som är så spännande är att våra hjärnor kan programmeras. Och det är det du gör när du föreställer dig landningen, när du tar de första stegen, när du tar dig mot ditt nya mål.

Så som idrottare har lärt sig att göra. Nu är det din tur.

Lycka till!

 

Lars Diethelm
25 års arbete i och med snabb tillväxt och exponering för hundratals tillväxtföretag har satt sina spår. Lars ser tillväxtmönster och tillväxtmöjligheter som få och brinner för att förverkliga företagens tillväxtdrömmar. Som tillväxtkonsult inom Ahrens & Partners får han många möjligheter att bevisa vad han går för.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

11 − 6 =