Bli idiotförklarad!

Tycker konkurrenterna att ni är idioter? Ta in det i balansräkningen, det är stor chans att ni är på rätt väg. När man bygger/skapar LUST, Lönsam, Uthållig, Snabb Tillväxt så är en av grundförutsättningarna att man har ett Tidsmonopol. Alltså en konkurrensfördel. Att erbjuda kunderna något unikt som ingen annan gör. Oftast är det inte en helt ny produkt eller tjänst. Utan oftast är den förpackad på ett annat sätt. Man har struntat i den gängse branschlogiken och tänkt i helt nya banor. Här brukar idiotförklaringen komma. Att konkurrenterna kallar en för idiot här är kanonbra. Då vet man att de fortsätter sova. Det finns ett kinesiskt talesätt för detta: ”Geni är en person som siktar på något ingen annan kan se, och träffar det…”.

Ett exempel på detta är när Apple lanserade iPhone. Den blev totalt sågad av alla tekniska tidskrifter och media. Hur kunde Apple lansera en mobiltelefon som var stor och klumpig (dåtidens mått). Den hade ingen kamera. Det gick inte att skicka eller ta emot MMS. Ingen ny het teknik, gamla processorer etc. Det var bara kunderna som fattade att Smartphonen var född. Nu jagar de ”gamla” aktörerna febrilt för att komma ikapp iPhone.

Ett exempel på att fullständigt bortse från branschlogiken och skapa sig en egen logik, sätta en egen standard. Resultatet blev att Apple skapade sig ett Tidsmonopol. Alltså ett monopol/en konkurrensfördel framför de andra i branschen.  Att vi kallar det Tidsdmonopol beror på att när konkurrenterna vaknat ur sin slummer så går kopieringsavdelningrna (R&D) för fullt! Den som då leder loppet med stafettpinnen i hand måste fortsätta springa så att de andra inte kommer ikapp och ännu värre förbi.

För att fortsätta vara etta så är det att fortsätt vässa sitt Tidsmonopol och fortsätta växa. Att luta sig tillbaka och vara nöjd brukar vara ett dödligt tillstånd.

Apple kom med sin iPhone, vad kommer du med för att göra en ”iDiot-resa”?

Lennart Bengtsson
Ahrens University

Vill du läsa mer om hur du skapar ett Tidsmonopol? Boken Tidsmonopolet bygger på Thomas Ahrens erfarenheter som tillväxtkonsult. Boken igenom är rikt exemplifierad med olika företag. Exemplen visar på olika tillvägagångssätt och strategier att skapa tidsmonopol, bibehålla växtkraften och sitt marknadsförsprång.

Pris: 319 kr/st, men vid beställning av fler än 10 st: 292 kr/st >> Beställ boken här!

Lennart Bengtsson
Lennart har under många år jobbat med Ahrens University och har påverkat hundratals spännande tillväxtföretag och än fler tillväxtledare i sin gärning. Nu hjälper Lennart företagare att växa under eget paraply: www.elitaren.se

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

sjutton − tretton =