Bli inte marknadsledande!

fat tigerEtt av de mest försåtliga målen som ett företag kan ha, är att bli marknadsledande. Att bli marknadsledande har skördat många tidigare framgångsrika företag. Svenska exempel: Facit, Hasselblad, Ericsson? Sistnämnda har det motigt. När det började blåsa mot för Ericsson så var det inte branschen som gick ner. Kinesiska Huawei växte med raketfart på bl.a. Ericssons bekostnad. Grovt kan man uttrycka det som att Huawei tog rollen av en hungrig utmanare. Ericsson den stora draken som var högst i näringskedjan då. Kanske inte helt medveten om sin sårbarhet. Att vara etta invaggar ofta i en falsk säkerhet. Att ha konkurrenterna i backspegeln är ingen garanti för att det det alltid förblir så. Det lilla företaget i backspegeln kan komma snabbt och vara förbi innan man hinner blinka.

Andra företag som har fallit eller råkat i bekymmer är T ex Kodak. Trots att Kodak var det första företag som hade en fungerande digitalkamera så blev det konkurs för att de inte följde med digitalvågen. Den ”kemiska” fotografen var helt enkelt så lönsam att Man inte ville kanibalisera på den. Ett omvänt exempel är Apple som inte hade några problem med att låta iPaden kanibalisera på Mac Book, deras laptopar.
Att vara marknadsledande sätter mentala spärrar. Jag besökte ett företag med en stor potential. Men de kom inte vidare. I huvudet på alla anställda så var de marknadsledande med 60-70% av världsmarknaden! Vilket driv ger detta. Men marknadsledandeskapet var en skenbar sak. Produkten var en digital utmanare till en annars analog produkt. Den digitala delen på hela marknaden var under en procent… Alltså låg 99%av marknaden och väntade. Men med att vara marknadsledande med två tredjedelar av marknaden intatuerat i hjärnbarken så blir det inte lätt att få energi att simma i de stora oceanerna av möjligheter. Tvärt om, man sitter och solar på sin lilla ö, oanande om att det snart kommer en tsunami.

Vad är då sens moral?
Jo att aldrig vara nöjd. Att hela tiden tänka vad kan vi göra bättre? Finns det enklare sätt? Har det öppnat sig nya vägar/möjlighet? Nöjdhet är ett förstadie till döden…

Lennart Bengtsson
Lennart har under många år jobbat med Ahrens University och har påverkat hundratals spännande tillväxtföretag och än fler tillväxtledare i sin gärning. Nu hjälper Lennart företagare att växa under eget paraply: www.elitaren.se

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

2 + 14 =