Copy – with Pride?

Debatten om Kinneviks affärsmoral och speciellt om de företag de är delägare i, är en nyttig påminnelse om hur vi ser på innovation vs. utveckling av nya affärer.

Vad är gott och vad är ont?
Tekniska innovationer är det som anses som ”gott”, medan den som kopierar anses som ond. Men är det alltid så?
Var är det för bra med en innovatör som skyddar sin teknik så att den aldrig når alla de kunder som skulle ha nytta av den? Vad hade hänt om Graham Bell inte kopierat Antonio Meucci patent på telefoner? Vad hade det blivit av Xerox idéer med rullgardiner, ikoner med mera om inte Apple hade låtit sig inspireras av det när de skapande McIntosh? Hade TetraPak funnits idag om inte Holger Crafoord, då anställd på Åkerlund och Rausing, tagit hem en tetraeder från USA?

I boken ”Tvåan vinner” har jag utvecklat idén att det är den som vidareförädlar, eller oftare – förenklar – en idé och lägger allt krut på marknadsföring och försäljning som vinner. 99 % av alla snabbt växande företag gör det – ”copy with pride”. Observera, med Pride. Att bara kopiera konkurrenter på samma marknad rakt av är det vi kallar ”me-too”-strategi. Kan vara kortsiktigt framgångsrikt, men skapar ofta en omdelbar prispress och där försvann lönsamheten. Nej, snabbväxare tar en idé från en marknad och lanserar den som en nyhet på en annan marknad. Som Kinnevikägda Avito gör i Ryssland. ”Blocket” på ryska. Eller AdLibris som körde Amazon på svenska, med bibehållet fokus på böcker.

Listan kan göras lång. Det går snabbt. Det är billigt. Man gräver inte ner sig i tekniken. Man kan fokusera på de lönsamma och växande applikationerna och kunderna. Vad som är etiskt och juridiskt OK är inte givet. Det beror mest på vilkens perspektiv man har: innovatörens eller slutkundens eller samhällets. Var står du?
Thomas Ahrens

Mats Jacobson
Som VD i två IT-bolag har Mats varit med om två fantastiska tillväxtresor. I ett av bolagen dubblade han omsättningen 7 år i rad i den internationella telekommarknaden. Han brinner för att hjälpa företag med effektiv och fokuserad tillväxtstrategi.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

8 + femton =