Dagens kassako kan leda till företagets undergång.

Visst låter rubriken som en motsägelse. Inte kan väl en framgångssaga, en vinstmaskin lägga grunden till ett företags undergång.

Problemet är att det tyvärr kan vara så. I veckan som gick ansökte Kodak om konkursskydd. Man har inte gått med vinst sedan 2005. Under den senaste tiden har man försökt att rädda bolaget genom att sälja ut en hel del av sina 1100 patent inom digital teknik, men det har inte räckt. Kodak har funnits sedan 1881 och är en gigant inom fotoindustrin. Under mitten av 1900 talet var Kodak lite i stil med den tidens Apple, det var häftigt att jobba där och man låg hela tiden i teknikens framkant. 1975 uppfann man digitalkameran. Problemet var att man på den tiden hade sin verkliga kassako i att sälja filmrullar och vanliga kameror. Man valde att mörka sin teknik och inte föra fram den. Den digitala tekniken inom film och foto är det som gör att man nu står inför konkurs. Det sorgliga är att man helt enkelt blev utkonkurrerad av sin egen teknik.
Man kan undra varför man inte valde att lansera den digitala tekniken och vidareutveckla den när man faktiskt var ledande och först? Vad hade hänt om man gjort det? Ingen av oss vet med säkerhet. Men man såg att sina traditionella produkter gav tillräcklig vinst, man var ”fat and happy”. Kanske hade man helt fel fokus.
Vi på Ahrens pratar om produktblomman. Den handlar i korthet om att man har ett tydligt fokus och utifrån detta fokus bygger man ett antal blomblad som syftar till att stärka sitt fokus att locka kunder till att köpa och vara trogna. Felet många gör är att man sätter en produkt i fokus. Jag tror att detta är en del i förklaringen till det vi nu ser hos Kodak. I sitt fokus hade man sina existerande produkter och de gav rejält med vinst under 1970-talet så det fanns ingen anledning att revidera sin syn. Hade man haft ett annat fokus, att ge konsumenterna det bästa för sin fotoupplevelse så hade man inte sett den digitala tekniken som ett hot utan som en nödvändig konvertering av marknaden. Med tanke på att man faktiskt var först så hade man haft möjlighet att kapitalisera på detta och själva påverkat när och hur konverteringen på marknaden skulle gå till.  Nu valde man en annan strategi, att mörka och att mjölka.
Hur ser ert företags fokus ut? Har ni en produkt eller en tjänst i fokus? Finns det risk att ni slåss så hårt för den produkten att ni missar tåget när marknaden konverteras? Ett tillväxtföretag är alltid på tårna och låser sig inte vid just en produkt utan har ett fokus på sin kärnkompetens, inte på en viss produkt eller tjänst. Det är enda sättet att bygga ett uthålligt företag som håller i många årtionden som håller över flera teknikskiften.

Kent Revedal

Mats Jacobson
Som VD i två IT-bolag har Mats varit med om två fantastiska tillväxtresor. I ett av bolagen dubblade han omsättningen 7 år i rad i den internationella telekommarknaden. Han brinner för att hjälpa företag med effektiv och fokuserad tillväxtstrategi.

1 Trackback

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

ett × fem =