Tre anledningar till att företag inte lyckas växa

3 vanligaste tillväxthindren

Jag läser ideligen om råd som ”10 sätt att…”, ”De 10 bästa…” osv. När jag skummar igenom dessa inlägg så är innehållet oftast självklarheter, en bekräftelse av det jag redan visste.

Så jag tänkte att jag ansluter mig till skaran och skriver en trepunktslista om de största tillväxthindren och varför de är de största. För några av er kanske det till och med kommer som en överraskning. Speciellt om du jobbar som politiker eller med statligt finansierade tillväxtfrämjande insatser.

De tre största tillväxthindren – Sammanfattning för snabbläsare

Vi på Ahrens anser att tillväxt är bra. Vi vill att företag ska växa och vi har hjälpt hundratals att göra just det. Vi ser samtidigt att satsningar på tillväxt ofta landar fel för att man inte vet vilka hindren är. Och det gäller såväl myndigheter som enskilda företagare.

De tre största tillväxthindren sitter mellan öronen:

  1. att inte vilja
  2. att inte våga och
  3. att inte veta hur

Att inte vilja kan vi inte göra så mycket åt. De andra två kan vi påverka och därmed skapa lönsam, uthållig och jobbskapande tillväxt. Att inte våga kan vi påverka genom att berätta att andra lyckats och inge mer självförtroende. Att inte veta hur är enklast att jobba bort. Det handlar om att förmedla och sprida kunskap och berätta hur andra gör för att lyckas.

Rekommendationen till alla beslutsfattare är: om ni vill satsa pengar på tillväxt så fokusera på de små och mellanstora företagen som vill och vågar. Satsa på att hjälpa dem att lära sig hur!

Och nu in i detaljerna på de enskilda tillväxthindren och vad statistiken säger.

1. Vill inte växa

Det är överraskande hur tydligt det blir att ”inte vilja” är det största tillväxthindret när man tittar in i statistiken från Tillväxtverket, 2014. Hela 30% av svenska företag vill inte växa. Punkt! De svarar på frågan om de vill växa och säger NEJ!

Varför? Om vi funderar en kort stund på det så kommer vi direkt fram till tillväxthindren på andra och tredje plats. Men låt oss vänta lite grand med det.

Om vi gräver lite i sifferhögarna så ser vi att ju mindre företagen är desto fler är det som inte vill växa. Bland soloföretagen vill hela 40% inte växa. Bland microföretag (1-9 anställda) är 27% utan tillväxtvilja, små (10-49 anställda) 10% utan tillväxtvilja och mellanstora (50-249 anställda) endast 6% utan tillväxtvilja.

Så det är kanske inte så illa trots allt. För bland företagen med substans (ursäkta, inte min definition utan SCBs), det vill säga företag med över sju anställda, så vill ju drygt 90% växa. Så det är bara 10% som inte vill. Mycket bättre. Nu börjar det likna någonting.

Så drygt 10% av alla svenska företag med substans vill inte växa. Då kan väl detta inte vara det största hindret trots allt? Låt oss se på de andra två stora tillväxthindren.

2. Vågar inte växa

Om det nu är så få bolag som växer fort i Sverige (endast 2,5% av företagen med substans växer fort, det vill säga drygt 4 000 bolag) och 90% av dessa vill växa så måste det finnas riktigt stora hinder för att de inte skall lyckas. Och det största av dem som är kvar är att de ”inte vågar”.

Tyvärr, eller kanske som tur är, ställs inte frågan på exakt detta sätt. För väldigt få skulle svara ärligt på den, eller hur? Istället svarar man med samma allmänt vedertagna ursäkter som våra politiker konstant adresserar. Ursäkter som egentligen är en ridå för det faktum att även detta stora tillväxthinder sitter mellan öronen.

Vi tycker att det är viktigt att våga säga det rakt ut – för alla entreprenörer är någon gång rädda. Frågan är hur du övervinner rädslan, eller hur du kan agera trots rädsla. För faktum kvarstår, rädsla är ett av de största tillväxthindren. Det visar till exempel nedanstående statistik.

Vill undvika risk

Av de företag som svarar att de vill växa säger drygt en fjärdedel att de vill växa utan att anställa. Självklart kan kostnaden vara en del i kalkylen men i slutändan handlar det om riskexponering.

Av de som svarar att de inte vill växa genom att anställa är de angivna anledningar i fallande ordning:

  1. Inget behov att anställa
  2. För stort ansvar
  3. Bidrar inte till ökad lönsamhet
  4. Krångliga regler kring anställning
  5. Köper in tjänster istället

När vi gräver lite djupare ser vi även här ett skiftande mönster. De små företagen (10 – 49 anställda) anger regelverket som det största problemet, sedan ansvaret. Riskundvikande? För de mellanstora företagen (50 – 249 anställda) kommer punkt 3 först (att anställning inte bidrar till ökad lönsamhet) före regelverket och för stort ansvar.

Men hur vi än vrider och vänder på det så är det undvikande av risk, icke-mod, som är roten i alla dessa förklaringar. Inte så konstigt då att det bara är drygt hälften av de företag som gärna vill växa, oavsett genom att anställa eller inte, som tror att de kommer att lyckas. 43% för att vara exakt.

Varför? Ja, delvis för att de inte vågar (vilket är mänskligt) och något som delvis kan förklaras av att de inte kan. Den som ska cykla downhill första gången är rimligen rädd. Det är till och med sunt. Risken är stor att du kraschar. Men, om du lär dig hur du ska göra så blir du sannolikt mindre rädd.

Och där har vi det tredje stora tillväxthindret.

3. Kan inte växa

”Att inte veta hur” är det mest positiva tillväxthindret eftersom det är lättare att göra något åt än ”inte vilja” och ”inte våga”. Dessutom påverkar kunskap som sagt ”inte våga” i positiv riktning.

Den största utmaningen har den som aldrig lyckats själv eller fått vara med när någon annan lyckats. Det är inte konstigt. Det han eller hon kan om att driva ett icke-växande-företag är inte så värdefullt för att få ett företag att växa lönsamt och uthålligt.

”Att inte veta hur” utgör en brist i dessa företags konkurrenskraft. Många förstår det och låter därför bli. Den andra sidan av kunskapsmyntet är brist på insikt. Med andra ord, man kanske inte vet att man inte vet.

Tillväxtverkets statistik visar vad företagen anger som de främsta orsakerna till varför de inte lyckas växa (inom parantes den, enligt mig, egentliga anledningen):

  1. Brist på finansiering/resurser (inte tillräckligt bra för att få finansiering)
  2. Krav på kortsiktig lönsamhet (för dålig lönsamhet idag för att kunna satsa)
  3. Lagar och myndighetsregler (tycker att det är andras fel att vi inte lyckas)
  4. Brist på kompetens inom företaget
  5. Bristande kreativitet och påhittighet inom företaget

Lär från andra

Sammanfattningsvis så är ”att inte veta hur” ett stort tillväxthinder för många. Det är synd för detta hinder kan man jobba sig förbi. Genom att lära sig från andra. Genom att ta in folk som vet hur man gör. Det finns massvis med metoder och best practice för företagande och tillväxt. Principer som ofta är enkla att förstå men som kan vara svåra att komma på själv.

Vi lever efter mottot att alla kan skapa tillväxt och gör vad vi kan för att bidra till att sprida kunskap som ska hjälpa entreprenörer förbi alla de tre tillväxthindren, eller åtminstone de sista två.

Håll utkik efter mer tips här på bloggen och följ oss gärna på vår maillista så är du säker på att inte missa något.

Vill du fördjupa dig i de metoder och best practice som finns för tillväxt? Häng med på vår kunskapsresa till Mallorca i oktober!

 

Lars Diethelm
25 års arbete i och med snabb tillväxt och exponering för hundratals tillväxtföretag har satt sina spår. Lars ser tillväxtmönster och tillväxtmöjligheter som få och brinner för att förverkliga företagens tillväxtdrömmar. Som tillväxtkonsult inom Ahrens & Partners får han många möjligheter att bevisa vad han går för.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

4 × ett =