De som inte utvecklas försvinner

att utvecklas

Som tillväxtkonsult så träffar jag varje dag entreprenörer som vill växa sina företag. Och jag kan hjälpa dem att dra lärdomar från de som lyckats och därefter börja att skruva om deras affär. Men inte alla vill växa – några vill bara överleva.

Det här blev jag smärtsamt påmind om idag när jag sprang in i en liten speceriaffär i Norrköping. Redan utifrån var det tydligt att det var en affär med en mix av gammalt- och nysvenskt sortiment. Väl inne i butiken blev det tydligt att ägaren maxade antalet artikelnummer: det gick knappt att komma fram i butiken som jag uppskattar till ca 80 m2. Butiken var proper – allt med pris, bra påfylld, moderna kylskåp, allt från smör till chips. Jag kunde inte se något om saknades jämfört med en vanlig närbutik men samtidigt så hade handlaren ett mycket bredare urval. Så jag kunde inte låta bli att fråga hur många artikelnummer handlaren hade i butiken. Han trodde att det var över 5 000 styck.

”Det har ju funkat förr”

Så vi kom att talas vid. Han kom från Syrien och hade drivit butik i 32 år. När han hörde vad jag jobbade med så undrade han om jag kunde hjälpa honom: för butiken gick inte runt. Och han förstod inte varför. För i Syrien hade det alltid gått bra för honom men här så funkade upplägget inte.

Vi pratade om hans kunder, hans sortimentsstrategi och hans konkurrenter. Under hela vårt ca 30 minuter långa samtal kom ingen in i butiken. Och det var hans stora problem. De som kom var sådana som jag, stamkunder hade han inga.

På samma gata låg det i ena ändan en arabisk affär och en slaktare från samma region. 100 meter längre ner lyste den gröna COOP skylten upp gatan.

Hitta en unik nisch

Så jag ställde frågan om vilka svordomar han svarar på. Inga, menade han, han säljer vad folk behöver. På frågan om vad som gör honom unik så var hans svar den stora sortimentsbredden och låga priser. Han hade alltid varit en one-stop-shop för alla och det ville han vara nu också.

Jag tror att jag fick honom att förstå att han borde fundera på att hitta sin unika nisch: för sortimentsbredden fanns längre ner på gatan till lägre priser än han kunde erbjuda. Sortimentsdjupet nischat mot hans önskade målgrupp fanns i den andra affären längs gatan, som hade allt som COOP inte erbjöd, fast utan överlapp.

Och om han ville konkurrera med hjälp av sena öppettider så skulle han fundera på hur sortimentet skulle se ut.

Att svänga skutan

Jag var ledsen när jag gick därifrån. För även om vi hade en bra diskussion så kände jag att han inte skulle kunna svänga runt den skutan. Det hade ju alltid funkat i Syrien så det borde funka här också. Jag var ledsen för att han var tvungen att lämna Syrien. För där skulle han inte haft dessa problem.

Och precis den känslan, att de inte kommer att kunna svänga runt skutan, får jag då och då. Svenska entreprenörer för fram samma argument fast utan att Syrien kommer med i spelet; ”det har ju alltid funkat hitintills”, ”så fungerar branschen, varför skulle det inte göra det i framtiden”. Jo, därför att omvärlden förändras snabbt. Och vi får skatta oss lyckliga att vi inte tvingas lämna Sverige för att upptäcka det.

De som inte utvecklas försvinner!

Lars Diethelm
25 års arbete i och med snabb tillväxt och exponering för hundratals tillväxtföretag har satt sina spår. Lars ser tillväxtmönster och tillväxtmöjligheter som få och brinner för att förverkliga företagens tillväxtdrömmar. Som tillväxtkonsult inom Ahrens & Partners får han många möjligheter att bevisa vad han går för.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

11 − tio =