Det är alltid ditt fel – även i 2014!

Tiger-YawnJag besökte förra veckan en f.d. dubbel-gasell där VD’n drog en presentation. På den tredje sliden kom förklaringen för den f.d. gasellens stagnation och röda siffror. Men egentligen var det ingen förklarting – det var en dålig ursäkt!

Jag har genom åren fått min beskärda del av dåliga ursäkter. Och om jag blickar tillbaka och kategoriserar så finns det tre K’n som hamnar i topp

 

1. Konjunkturen

2. Konkurrenterna

3. Kapitalet

Och då måste jag medge att 2:an och 3:an kommer långt efter 1:a. Så låt oss fokusera på Konjunkturen.

Konjunkturen är boven, helt klart. Den kan man inte göra någoting åt. Alla förstår att det går åt helvete när konjunkturen inte går åt rätt håll. Det är samma för alla. Ingenting att göra någoting åt. Bara att gräva ner sig i skyttegravarna och vänta på att konjunkturen vänder.

Jag tycker det alltid är roligt när den konjunktur-ursäkten kommer upp. För det ger mig möjlighet att fråga hur det kan komma sig att någon eller några i branschen växer trots lågkonjunkturen. För det är ju alltid så – några växer i lågkonjunktur. När alla andra drabbas. Några lyckats när andra inte gör det. Hur kan det komma sig att andra har växt i lågkonjunkturen som drabbat deras företag så hårt.

Svaret blir oftast ganska tunt. Och istället för att erkänna att de som vuxit är duktigare så kommer alla möjlig förklaringar – och fler ursäkter.

Att förklara varför det är så är ganska lätt. Under högkonjunkturen är alla i den. Alla växer. Både kunder och leverantörer. Så det blir lite tid över att välja rätt. Det viktigaste är att leverera. Så det är bara att köra på. Det finns inte anledning att välja och vraka. Så även de sämsta klarar sig. Men när lågkonjunkturen kommer blir det plötsligt viktigt igen att man får max för pengarna. Då skiljer sig agnarna från vetet. Då växer de bästa för nu har plötsligt alla anledning att bry sig. Nu har plötsligt alla anledning att välja de bästa. Och då tar de från alla andra och växer – trots lågkonjunktur. Och så går det stärk ur den och fortsätter att växa.

Men tro inte att VD kunde erkänna att de helt enkelt var för dåliga för att lyckas. Det skulle ha varit snyggt med en slide 4 där det stod: ”vi sabbade det men nu tar vi tag i det”. Istället fick jag lära mig ny CBS (corporate bullshit) om differentiering, repositionering och annat lull-lull. Varför inte säga att om vi skall fortsätta att växa och bli en riktig Snabbväxare så måste vi helt enkelt bli bäst? Det vore så mycket tydligare och lättare att förstå. Men det är nog just därför som bara en av hundra gaseller blir en Snabbväxare. För de som lyckats är bäst – bäst av hundra gaseller i alla fall.

Så om du misslyckas även i 2014 så är det definitivt endast ditt fel.

Lars Diethelm
25 års arbete i och med snabb tillväxt och exponering för hundratals tillväxtföretag har satt sina spår. Lars ser tillväxtmönster och tillväxtmöjligheter som få och brinner för att förverkliga företagens tillväxtdrömmar. Som tillväxtkonsult inom Ahrens & Partners får han många möjligheter att bevisa vad han går för.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

10 − 3 =