Det är inte bästa tekniken som vinner!

business runner Två viktiga ingridienser för att få ett LUST-företag (Lust=Lönsam, Uthållig, Snabb Tillväxt). Kort kan man beskriva det med två ”-tioner”, Inspiration och Transpiration. Inspirationen är hur man kan bygga sitt erbjudande så att det blir riktigt oemotståndligt för kunderna. Alla som nu tror att det måste vara den perfekta tekniken som ligger bakom, har en extra hemläxa att göra. Det är sällan eller aldrig den bästa tekniken vinner loppet. Det är näst intill alltid den bästa förpackningen av erbjudandet tillsammans med marknadsskapande åtgärder. Så till sist: Transpirationen.

Skall man lyckas så får man inte tro att något händer av sig själv. Det är hårt arbete som bildar spetsen i det vassa erbjudandet. Konkret: På med jympadojjor och svettband. Ut och träffa kunder. Organisk tillväxt är ett finare ord för: Sälj Mer!

Med energi och mycket spring i benen så kan man övervinna det mesta. Ett bevis för detta är en person som jag har haft förmånen att lära känna. Precis när IT-bubblan sprack 2001 startade han ett IT-företag. Första året hade han 6500 tjänstemil med sin bil. Tilläggas skall att resorna var inom en radie av några enstaka mil. Några år senare så var ledde han ett av Sveriges snabbast växande företag med pallplats på Ahrens Snabbväxarlista. Den stränga listan (det är Anders Borg, numera finansminister, som arbetade fram de stränga kraven) minst 60 miljoner i omsättning, 60 anställda, har funnits i minst sju år, vuxit med minst 25% i snitt under de senaste sex åren med lönsamhet.

Nu har han sålt sitt företag. Men han tycker det är tråkigt att sitta och peta navelludd. Så pang på det igen och starta upp. När jag träffade honom härom veckan, eller rättare sagt lyckades hitta en lucka i hans fullbokade kalender, så berättade han att han hade 60 inbokade kundbesök under januari. Behöver jag förtydliga genom att berätta att det går som tåget för honom igen. Det är en lågoddsare att han kommer in på Snabbväxarlistan igen 2020 när det nya företaget uppfyller kriterierna för att ha funnits i minst  7 år.

Lennart pallLennart Bengtsson
Ahrens & Parners

Lennart Bengtsson
Lennart har under många år jobbat med Ahrens University och har påverkat hundratals spännande tillväxtföretag och än fler tillväxtledare i sin gärning. Nu hjälper Lennart företagare att växa under eget paraply: www.elitaren.se

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

20 − 18 =