Det är så jobbigt att tänka nytt – för vissa!

brain-homer simpsonHur svårt är den inte att jobba med människor som tänker linjärt, som bara kan fortsätta i de invanda tankebanorna, som har svårt att tänka ”out of the box”. Och om de uppträder i grupp blir det än jobbigare.

Många trivs nog i att alla tycker och tänker som de själva gör men inte jag. Jag trivs när en grupp är i brainstorming mode, när idéerna sprutar och när det finns massor med positiv energi i rummen. Det strävar jag efter i varje workshop. Men vissa grupper låser sig i sitt linjära tänkande.

Vanligtvis brukar jag lyckas med att knäcka denna låsning genom att ställa x10 frågan: ”hur kommer er verksamhet att se ut när den är 10 gånger så stor?”.

Ta en minut och tänk efter själv – nu!
Hur kommer DIN verksamhet att se ut när den är 10 gånger så stor?

De flesta kommer fram till att det inte går att föreställa sig hur företaget ser ut när det är x10. För det går inte att ha ett 10 gånger så stort kontor, med 10 gånger så många kollegor, med 10 ggr så många leverantörer, kunder, pallar, tjänstebilar etc etc.

De flesta inser efter x10 frågan att man måste tänka om, tänka annorlunda, förenkla. Det går inte att fortsätta linjärt och bara växa. Men gruppen jag mötte nuligen hade svårt att tänka om, tänka nytt. Det funkade inte med x10. De såg inga problem med x10. Det var besvärligt – för mig. För jag fick betalt för att få dem att tänka nytt. Och än svårare blev det för denna grupp var i början av en nedåtgående prisspiral och behövde definitivt kunna tänka ”icke-linjärt” NU för ha en business framöver.

Nu lyckades jag att få dem att tänka annorlunda genom att jag gjorde det själv. Jag la helt enkelt ett förslag och frågade värför de inte gjorde på t.ex. detta viset. Utan större framgång – alla mina förslag funkade inte i praktiken – sa de i alla fall. Hade de försökt? Inte lönt! Och så kom jag upp men ytterligare en extrem om-man-skulle-göra-såhär-idé. ”Döfött” var svaret från alla i gruppen – utom en. Kommer aldrig att funka. Marknaden köper inte detta. Men en sa att det var just detta en konkurrent hade börjat med i hans marknad. Och att konkurrenten hade tagit kunder men misslyckades för att han inte klarade leveranserna. ”Och just leveranserna skulle ni inte ha några problem med, eller?”, frågade ja retoriskt. Det gjorde susen.

Så om ni i din ledningsgrupp fastnar i linjärt tänk så ställ x 10 frågan. Och ge inte upp när det kommer nej efter nej efter nej. Det är svårt att tänka annorlunda. Så häng i, snurra det några varv innan du ger upp. Eller ring mig helt enkelt!

Lars Diethelm - 2010Lars Diethelm

Ahrens & Partners

Lars Diethelm
25 års arbete i och med snabb tillväxt och exponering för hundratals tillväxtföretag har satt sina spår. Lars ser tillväxtmönster och tillväxtmöjligheter som få och brinner för att förverkliga företagens tillväxtdrömmar. Som tillväxtkonsult inom Ahrens & Partners får han många möjligheter att bevisa vad han går för.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

16 − sex =