Du kan inte motivera någon annan!

Jag ser riktigt hur axlarna sjunker ner på många av deltagarna när jag levererar det chockande beskedet. Vilken lättnad! Som ledare får du ofta höra att du måste motivera din personal och för många verkar det vara ett stort stressmoment och en tung börda. Känner du igen det? Förmodar att rubriken fångade ditt intresse.

Då ska du veta att allt bygger på ett utbrett missförstånd som bottnar i okunskap om vad motivation är och hur våra hjärnor fungerar.

Det är upp till varje enskild individ att bestämma sig, medvetet eller omedvetet, för att vara motiverad eller inte. Det beslutet behöver du inte ta ansvar för som ledare. Men du kan inte luta dig helt tillbaka. Din uppgift som ledare är att skapa rätt förutsättningar för att dina medarbetare ska ha möjligheten att bli motiverade.

Fyra förutsättningar för motivation

Det är lika enkelt som det är svårt. Allt du behöver göra är att tillgodose fyra mycket grundläggande mänskliga behov som i sig är förutsättningen för motivation. De fyra behoven och hur du ska agera som ledare för att tillfredsställa dem kommer här:

Hur får jag någon att känna sig kompetent?
Servera inte alltid en färdig lösning. Beskriv problemet och låt dina medarbetare vara med och hitta lösningar. Det kanske är en svindlande tanke men tänk om de faktiskt har en bättre lösning än du själv.

Hur får jag någon att känna sig självständig?
Var tydlig med vad dina medarbetare ska göra och vilka målen är men lämna till dem att bestämma hur det ska genomföras. Du behöver inte involvera dem i alla frågor men en känsla att kunna påverka sin egen arbetssituation är oerhört viktigt.

Hur får jag någon att känna att de gör skillnad?
Alla vill vi brinna för något. De flesta människor hittar något att brinna för utanför jobbet. Till exempel i en idrottsförening eller genom välgörenhetsarbete. Var noga med att förklara vilken nytta ni gör i er organisation och relatera det ni åstadkommer till ett högre syfte. På vilket sätt blir jorden ett lite bättre ställe tack vare er? Vems vardag gör ni lite enklare, effektivare eller mer njutbar?

Hur får jag någon att känna att de tillhör en grupp?
Att tillhöra en grupp är ett nedärvt behov sedan urminnes tider. Som ledare är din uppgift att skapa en grupp som dina medarbetare vill tillhöra. Visa att gruppen är viktig och att du är en del av den. Sätt gemensamma mål för gruppen och uppmuntra samarbete.

Så lägg fokuset rätt i ditt ledarskap. Resultatet, det vill säga motivationen, kommer när du fokuserar på att tillgodose de fyra grundläggande behoven och skapa rätt förutsättningar för dina medarbetare. Våga ta ett steg tillbaka och låt dina medarbetare ta två framåt.

Är du intresserad av att lära dig mer om motivation kan jag rekommendera boken ”Motivationskoden” av Tommy Lundberg och utgiven av förlaget Roos & Tegnér. ISBN: 978-91-87905-41-4

 

Michael Engström
Michael är VD, delägare och tillväxtkonsult på Ahrens & Partners. Han började karriären som säljare och gick snabbt vidare till säljchef, produktchef, marknadschef och har varit VD för tre bolag. I 14 år har han bott och arbetat utomlands, Danmark, Holland, Tyskland och USA. Han har också provat på många olika branscher, från papper till mätutrustning för optisk media. Michael har läst ekonomi och marknadsföring på Lunds universitet och har en MBA från universitetet i Sheffield.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

arton + arton =