Ett knep för att ”tänka nytt”

Att tänka nytt

Som entreprenör eller företagsledare behöver du kunna tänka nytt och ”out of the box”. I alla fall om du vill få andra resultat än du har idag. Men det kan vara lättare sagt än gjort att bryta sig loss från det linjära tänkandet. Här är en fråga som kan knäcka låsningen:

”Hur kommer din verksamhet att se ut när den är 10 gånger så stor?”

De flesta företagare tänker gånger 2 eller 3. Det är lätt. Det är bara att dubbla eller trippla existerande strukturer. Det går rent intellektuellt att föreställa sig hur det kommer att se ut. Att tänka gånger 10 kräver något annat.

Ta en minut och tänk efter själv – nu!

De flesta kommer fram till att det inte går att ha ett 10 gånger så stort kontor, med 10 gånger så många kollegor, med 10 gånger så många leverantörer, kunder, pallar, tjänstebilar etc.

Att tänka igenom hur företaget kommer att se ut när det är 10 gånger så stort skapar framför allt en sak: enkelhet. För det går inte att tänka linjärt, det vill säga extrapolera utifrån den struktur som finns idag.

Att bygga en skalbar leveransmaskin

Ett av de största tillväxthindren vi stöter på är just att man inte lyckas bygga en skalbar leveransmaskin. Tjänster och produkter skräddarsys i strävan att göra kunderna nöjda. Leveranserna är personberoende. Man kanske gör allt själv. Man sitter fast med en maskinpark, leverantörerna lyssnar inte, partners kan bli till konkurrenter, produktionen slukar resurser. Och man skulle inte klara en stor order.

Målet är istället att tillväxtoptimera sina resurser. Och här är ”gånger 10-frågan” av värde.

Här är 5 råd för att bygga en skalbar leveransmaskin:

  1. Identifiera det ni är bäst på – kärnkunskapen. Den måste ni behålla i huset av konkurrensskäl.
  2. Säkra kvalitet och konkurrensförsprång genom att behålla prototypproduktion, slutmontage och kvalitetssäkring i huset.
  3. Lägg ut resten. Det gör att ni kan ställa krav på leverantörer och skala upp.
  4. Dimensionera tidigt för stora volymer, x10.
    – Bygg produkter utifrån komponenter som kan återanvändas i olika produktvarianter och kundanpassa i rimlig omfattning (produktföretag).
    – Förpacka och ”produktifiera” tjänsterna samtidigt som ni säkrar en stadig ström av nya hjärnor som kan leverera de förpackade tjänsterna (tjänsteföretag).
  5. Knyt till er underleverantörer som klarar ”gånger 10” och bygg en nära och lång relation med dem.

Ta ditt bolag förbi tillväxthindren

Att bygga en skalbar leveransmaskin är ett vanligt hinder för många företag som vill växa. Det finns ytterligare nio hinder som vi ser återkommer bland företag i alla branscher och storlekar.

mallorcaresaDen goda nyheten är att det finns sätt att ta sig förbi hindren. Det bevisas av att snabbväxande företag agerar på vissa, likartade, sätt för att ta sig förbi hindren. Problemet är bara att de tänker och agerar annorlunda än de flesta andra.

Nyckeln till tillväxt kan med andra ord vara någon annanstans än där du letar.

Det här är temat för vår resa till Mallorca i oktober. Där arbetar vi med dig och likasinnade entreprenörer under en helg. Du får tillväxtskaparnas hemligheter; tankesätt, metoder och verktyg. Och du får applicera dem på ditt företag.

Vi ser det som en chans att ta en paus från allt annat som stör. En helg där du kan prioritera ditt bolags utveckling.

Här kan du läsa mer och anmäla dig: Kunskapsresa till Mallorca

 

Lars Diethelm
25 års arbete i och med snabb tillväxt och exponering för hundratals tillväxtföretag har satt sina spår. Lars ser tillväxtmönster och tillväxtmöjligheter som få och brinner för att förverkliga företagens tillväxtdrömmar. Som tillväxtkonsult inom Ahrens & Partners får han många möjligheter att bevisa vad han går för.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

fyra × 1 =