Finns det en typisk tillväxtresa?

Tillväxtresa

Hur startar man tillväxt? Hur håller man igång tillväxt? Varför slutar tillväxt? Frågorna vi fått är många och efter att ha djupintervjuat 30 tillväxtskapare under de senaste åren kan vi nu säga att det finns ett mönster: även om tillväxtresorna kommer i lika många varianter som entreprenörerna bakom dem så finns det gemensamheter. Det finns en typisk tillväxtresa och enligt vår forskning så går framgångsrika tillväxtentreprenörer genom fem faser:

  1. Tänka tillväxt
  2. Skapa tillväxt
  3. Öka tillväxt
  4. Säkra tillväxt
  5. Lära ut tillväxt

Det är viktigt att påpeka att faserna är en rad av loopar. Det vill säga entreprenören snurrar i en fas tills hon är mogen att ta nästa steg. Hur länge snurrandet pågår varierar kraftigt. Och inte alla lämnar en fas – vi har mött entreprenörer som snurrat mycket länge i en fas. Dessutom så går det inte alltid åt rätt håll. Ett misslyckande kan skicka tillbaka entreprenören några faser och då gäller det att orka göra om.

Det börjar med tanken

Den första fasen handlar om att bestämma sig. Vi kallar denna fas ”tänka tillväxt”. Det är i denna fas som tillväxtskaparen bestämmer sig för att skapa tillväxt. I många fall är denna fas ganska lång och det beror oftast på att entreprenören ser ett behov att etablera fast mark att stå på, en plattform att bygga på. Övergången från ”tänka tillväxt” till ”skapa tillväxt” markeras genom ett beslut att satsa. Entreprenören vill inte bara längre, entreprenören vågar också.

Många fastnar i fasen då de inte är ensamma om att ta beslutet; kompanjoner, styrelse och många gånger även livspartnern måste övertygas. Och sedan tvekar många när de känner ledningens och organisationens motstånd. Men det är entreprenören som tar beslutet att vilja och våga: då lämnar hon fasen.

Många lämnar denna fas för tidigt och misslyckas. Då faller de tillbaka i ”tänka tillväxt” igen, funderar ofta över om det är lönt att satsa överhuvudtaget och fastnar i ”tänka tillväxt” ett tag eller för alltid.

Förmågan att skapa tillväxt

Nästa fas kallar vi för ”skapa tillväxt”. ”Skapa tillväxt-fasen” kännetecknas av att man hittar ett erbjudande som funkar på marknaden, oftast i en smal nisch. Kunderna hittar till ens företag (mer eller mindre), man lär sig att standardisera leveranserna mer och mer mot denna smala kundgrupp och hittar rätt prispunkter. I ”skapa tillväxt” ökar volymerna snabbt, lönsamheten hänger med och investeringar görs med intjänade pengar – kostnadsmedvetenhet och resurssnålhet har lett till en hög självfinansieringsgrad.

I takt med att företaget växer ökar också fallhöjden. Många känner att de tar för mycket risk, för mycket ansvar. Det går för fort och de hänger inte med. Organisationen vacklar också. Det gnälls om stress och att allt var bättre förr. Några trotjänare lämnar då de inte längre känner igen sig. De sökte ju bara en trygg arbetsplats och nu har de hamnat i ett tillväxtföretag.

Många kommer så här långt men inte längre. De har skapat tillväxt men vill, vågar, orkar inte ta nästa steg. De har landad på en platå som de i och för sig inte är helt nöjda med men som de nöjer sig med. Och efter ett tag så halkar de tillbaka till ”tänka tillväxt” igen. De lyckas helt enkelt inte att ta de steg det innebär att gå från att skapa till att öka.

När tillväxten accelererar

”Öka tillväxt” är en fas där vi gör det vi är bra på bättre, effektivare och mer. Och för många är det att de börjar sälja på riktigt. De kunder som mer eller mindre hittade oss i ”skapa tillväxt-fasen” måste vi nu komplettera med kunder som inte ens visste att vi fanns. Kunder som dessutom har lite annorlunda krav och förväntningar.

I denna fas måste vi därmed anpassa, ”tweaka”, vårt erbjudande så att det passar en bredare kundgrupp och/eller fler kundgrupper. ”Att tweaka” innebär i detta sammanhang ofta att vi modulariserar – vi bryter upp vårt erbjudande i mindre delar som vi sedan kombinerar till vad kunden uppfattar som en idealisk produkt. Säljet blir strukturerat och vi börjar kapitalisera på stordriftsfördelar. Fokuseringen ger volym och vi måste bygga en skalbar leveransmaskin som klarar ggr 10. Att tänka ggr 10 gör att vi tvingas förenkla, fokusera på det vi är bra på och lägga ut allt annat. Och så behöver vi ett ledargäng som vill och kan växa.

Vår tillväxt går in i turbo. Vad vi än gör blir till guld. Men vi börjar bli lite för stora för vårt eget bästa och börjar känna av det. Fallhöjden har ökat mångfaldigt och många börjar tappa orken. Nu gäller det att göra rätt sak, det vill säga säkra det vi har. Några kan göra det medan det fortsätter i samma takt, fler bromsar in.

Många klarar inte av att gå in i nästa fas: ”säkra tillväxt”. De blåser på och då tappar de allt. Faller tillbaka till ”tänka tillväxt”. Det är inte värt det, säger några. Andra säger (plötsligt) att ”tillväxt är inte allt, det är lönsamheten som är viktig. Vi prioriterar lönsamheten nu”. Men det de framgångsrika entreprenörerna gör är att gå in i ”säkra tillväxt-fasen”.

Att säkra tillväxten, nu och framåt

”Säkra tillväxt” innebär att vi nu satsar på att säkra organisationen. Dels genom att se till att vi endast får in rätt personer i den, dels genom att säkra småföretagskänslan. Detta gör vi genom att aktivt jobba med hur vi leder organisationen. Vi ser till att vi behåller korta beslutsvägar, håller högt i tak, uppmuntrar egna initiativ och beslut och ser till att hålla byråkratin i schack. Och så måste vi jobba med den hårdmjuka styrningen, det vill säga vår ledstjärna, våra värderingar, våra grundstenar och våra mål.

I denna fas skiljer sig de bästa från medelmåttorna. Här gäller det att satsa hårt för att inte tappa fart och energi. Här strandar de flesta för att de inte förmår skala upp det mindre tillväxtföretaget till ett större tillväxtföretag. Kulturen går förlorad. Effektiviseringsivern slår förändringsdrivet. Många jobbar med det de har istället för det de skall till. Bolaget stagnerar, entreprenören ger upp och släpper för tidigt och hamnar i ”tänka tillväxt” igen.

De bästa entreprenörerna tar sig dock till nästa fas. De lämnar en plattform bakom sig som fortsätter att växa. Många är med på en kant som affärsutvecklare eller expansionsansvarig men de sysslar med att lära ut och överlämna. Därför kallar vi den sista fasen ”lära ut tillväxt”. Några gör sig själv överflödiga, för att börja om. Fler för att de i lugnare takt vill jobba vidare med det de brinner för, för att sedan dra sig tillbaka helt.

Att göra hela resan

Kanske känns beskrivningen av tillväxtresan som rena elitsporten, rent av omöjlig att lyckas med… Vi sticker inte under stol med att uthållig tillväxt kräver sin man eller kvinna. Lite pannben att ta sig över hinder, gå mot strömmen och orka tro på sin vision. Alla kan inte nå elitnivå och bli en ”snabbväxare” som växer lönsamt, uthålligt och snabbt – år efter år.

Men, alla kan öka sin förmåga att skapa och driva tillväxt.

Ett första steg är att förstå hur tillväxtresan ser ut. Många entreprenörer vi träffar har sagt att de inte såg i vilken fas de befann sig och inte visste vad som krävdes tills det nästan var för sent. Många tycker att det var lika lärorikt som synd att de loopade i onödan på grund av att de saknade insikten om faserna och kunskapen för att ta sig vidare.

Med insikt om de fem faserna kan du lättare undvika att fastna och lättare undvika att falla tillbaka. Fundera på var ni är och jobba vidare därifrån. Det finns också en hel del system och metoder som är generiska och som alla kan dra nytta av. Metoder som ofta är enkla att förstå och ta till sig, men svåra att komma på helt själv.

Lars Diethelm
25 års arbete i och med snabb tillväxt och exponering för hundratals tillväxtföretag har satt sina spår. Lars ser tillväxtmönster och tillväxtmöjligheter som få och brinner för att förverkliga företagens tillväxtdrömmar. Som tillväxtkonsult inom Ahrens & Partners får han många möjligheter att bevisa vad han går för.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

två × fem =