Fotboll i hockeyrinken?

ice-soccerFöretag som växer snabbt är speciella. Mycket skiljer dessa företag från de ”vanliga” företagen som i jämförelse kan göra en ”copy paste” på sina årsredovisningar. Det är ju inte svårt att förstå att det ser annorlunda ut i ett företag som kanske fördubblar sin omsättning på ett fåtal år (det finns företag som gör det årligen också). Växer man så snabbt så går det inte att styra och hantera på samma sätt som de ”vanliga” företagen.

När saker går snabbt så händer det mycket också. En stor fördel många riktigt snabbväxande företag har är att de ofta är ordentligt lönsamma. Vi har stött på företag som har en lönsamhet på 50-60%. Så där kan vi döda myten att det inte går att växa lönsamt, tvärt om det är ofta ännu lönsammare!

Men hur hanterar man en verksamhet som mer eller mindre dagligen står för nya utmaningar? Många svarar då process-, befattiningsbeskrivningar, ISO-certifiering etc. Men vår forskning och erfarenhet visar att det oftast mycket effektivt dödar tillväxten och punkterar lönsamheten. Detta är lite viktiga fakta att ha med sig till nästa steg:

När ett företag växer så vill man gärna tillsätta en riktig styrelse för att bli ett riktigt företag. Styrelse är en mytomspunnen och sagoskimrande ”black box” för många. Något fint man måste ha. Nu vill man rekrytera några riktiga tunga namn till styrelsen. Det är inte alls någon dum idé. Bra, tunga namn i styrelsen kan ge många förtjänster och vara en god tillgång. Men viktigt att ha med sig är att det är som sagt stor skillnad på att driva ett snabbväxande företag jämfört med ett ”vanligt” företag. Det är som att jämföra ishockey med fotboll. Precis lika olika förutsättningar står de olika företagstyperna på. Att då ta in ett tungt namn från tung industri för att sitta i styrelsen i ett snabbt och flexibelt tillväxtföretag är inte ett bra grepp. Tänk dig bilden av en fotbollsspelare som kommer in på rinken. Hans/hennes dobbar får inte fäste på isen. Risken är då överhängande att vederbörande sandar isen så att hon/han får fäste. Vad detta får för konsekvenser för dem som åker skridskor är inte svårt att förstå…

Alltså när man rekryterar till ett snabbväxande företag, och vill ha folk med erfarenhet satsa på dem som har gjort den snabbväxande resan själv. Satsa inte på dem som mest har suttit och förvaltat. Det är ett ödesdigert val. Låt dig inte bländas av allt fint. Var krass och se om personen i fråga har varit med på en tillväxtresa.

Lennart BengtssonLennart Bengtsson
Ahrens & Partners

Lennart Bengtsson
Lennart har under många år jobbat med Ahrens University och har påverkat hundratals spännande tillväxtföretag och än fler tillväxtledare i sin gärning. Nu hjälper Lennart företagare att växa under eget paraply: www.elitaren.se

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

tre × tre =