Ge inte kunderna vad de vill ha!

Vill du skapa riktig framgång för ditt företag så leverera för all del inte det kunderna vill ha. Satsa istället på att adressera kundernas svordom, alltså det egentliga behovet. Enklaste sättet att förklara vad vi på Ahrens menar med svordom är att citera Henry Ford: ”Skulle jag gett folk vad de ville ha skulle jag gett dem en snabbare häst. Jag gav dem bilen istället”.

Överleverera. Ge kunden något som överträffar deras förväntningar. Det är viktigt att lyssna på sina kunder. Men se bortom det de frågar efter och lös kundens bakomliggande problem på ett mycket elegantare sätt. Jobbar du på detta sätt så skapar du ett monopol, ett som vi på Ahrens definierar som Tidsmonopol. Du ”äger” kunden. Dock får man inte slå sig till ro med detta. Konkurrenterna kopierar dig förr eller senare. Så har du tagit stafettpinnen och leder loppet så gäller det att hålla tempot uppe för att inte bli omsprungen. Alltså att fortsätta utveckla sitt Tidsmonopol.

Genom att adressera kundens svordom istället för att ge kunden vad kunden vill ha så blir du unik och svår att ersätta för kunden. Ger du kunden vad kunden vill ha vad blir du då? Jo, en i mängden. Då blir det något som även konkurrenterna levererar. Hur skall man då vinna kunden? Detta leder oftast till en prisfråga, som blir avgörande i fall man får affären eller inte.

Ett exempel är Apple och iPhone. De satsar på design & användarvänlighet. De flesta betalar gladeligen betydligt mer för sin telefon än vad de skulle behöva om de hade nöjt sig med en vanlig, ”traditionell” mobiltelefon. Men vi ser också att det kommer allt fler smartphones. Har Apple något ess i rockärmen, eller kommer konkurrenterna att komma ikapp och förbi?

 Så länge man vill vara vinnare, måste man kämpa varje sekund och du blir man unik och inte en i mängden!

 Lennart Bengtsson
Ahrens University

Lennart Bengtsson
Lennart har under många år jobbat med Ahrens University och har påverkat hundratals spännande tillväxtföretag och än fler tillväxtledare i sin gärning. Nu hjälper Lennart företagare att växa under eget paraply: www.elitaren.se

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

två × 5 =