Gökungar – dags att lämna boet

Vad gör man med alla goda affärsidéer och projekt som finns i koncernen, men som aldrig blir något av? Det finns inte tid. Det finns inte resurser. Ingen orkar dra i det där nu. MEN, om någon skulle ta tag i det skulle det kunna bli en riktigt bra affär.

Känslan av att sitta på en guldgruva, fast utan tillgång till borr och spade är lätt frustrerande. Alla snabbväxare som växt upp i en koncern har upplevt samma sak. Koncernens maktstruktur, kultur och befintliga kundbas är de tre största hindren. De som lyckats skapa en snabbväxare i en koncernmiljö har brutit ut verksamheten till ett eget affärsområde (som rapporterar direkt till VD eller styrelse). De har också flyttat fysiskt ut från huvudkontoret för att bygga en egen företagskultur. Skapat sig de frihetsgrader som krävs för att våga utmana de gamla sanningarna som funnits i koncernen eller hos kollegor.

Men att bygga en snabbväxande affärsenhet är ingen enkel resa, oavsett koncerntillhörighet. En klassisk fälla är att man startar med en omfattande marknadsanalys. Men om konceptet är nytt – hur kan då kunderna veta att de behöver det?
Den bästa marknadsanalysen är att hitta ett fåtal krävande kunder och att sälja produkten till dessa. Fullt betalande kunder är det ultimata beviset på att det finns ett reellt behov. Erbjud dem gärna excellent service – men se till att få betalt!

Att bryta sig loss från en koncern eller större företag fungerar ungefär som när gökungarna vuxit sig för stora för att få plats i boet. De knuffas ut, och då måste de flyga.
Thomas Ahrens

Mats Jacobson
Som VD i två IT-bolag har Mats varit med om två fantastiska tillväxtresor. I ett av bolagen dubblade han omsättningen 7 år i rad i den internationella telekommarknaden. Han brinner för att hjälpa företag med effektiv och fokuserad tillväxtstrategi.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

fem × 5 =