Har du också knät åt fel håll?

Fokus för balansera på ett ben

Jag träffar varje vecka företag som borde växa fortare än de gör. Och när det kommer till kritan är allt som oftast FOKUS som är problemet. Inte att företaget har för mycket såklart, utan för att FOKUS saknas!

Och nästan alltid framkallas denna brist på FOKUS av behovet av att balansera: ”Vi måste ha ett ben att stå på om det andra går dåligt”, är det svaret jag hör som allra mest. Ett svar som är en av huvudorsakerna till varför 99% av de Svenska företagen är döende.

Missförstå mig inte, det är inget fel att skaffa sig två eller flera ben att stå på om man inte klarar av att stå stadigt på ett ben. Felet uppstår när man börjar att multi-fokusera. Försök själv att titta på skärmen framför dig och något annat samtidigt. Inte speciellt effektivt, eller? Du flackar med blicken och inget blir speciellt skarpt. Så full FOKUS behövs!

Fokusera på det ni kan bli bäst på

Mitt råd är alltid detsamma: fokusera på det ni kan bli bäst på – bort med FOKUS från allt annat. När jag ger detta råd möts jag oftast av ett ansiktsuttryck som jag inte kan tolka som någonting annat än att personen anser att jag är fullständig galen.

”Fokus är såklart ok men inte på bekostnad av företagets framtid” – får jag då höra. ”Och om vi tar bort fokus från de andra områdena så försvinner möjligheten att balansera och företaget blir mycket mera utsatt för nedgångar i konjunkturen etc.”

Det är det klassiska resonemanget som hindrar så många företag från att växa. Det omvända är nämligen sant.

Tänk på de företag som du tycker är bäst på det de gör. Fundera sedan på vad de gör vid sidan om. Svaret är allt som oftast ”inget”! För om ett företag bara håller på med en sak så tror vi att de är bäst.

Jag låg bakom en bil där det stod på baksidan: ”… Diamantborrnings AB. Och diamantborrning är det vi håller på med sedan 25 år!” Budskapet är tydligt!

Stå stadigt på ett ben

Företag som växer snabbt är alltid fokuserade! De gör en sak och bara en sak. De fokuserar på idealkunderna och kärnprodukterna.

Ta Alpingaraget, världens största skidpjäxbutik, som exempel. De säljer 4500 par skidpjäxor varje år. Och finns i Stockholm. Måns Åberg som är verksamhetschef säger ”det som skiljer oss från andra sportbutiker är att vi bara har utförsåkning. Vi kan fokusera på det vi är bra på utan att behöva lära oss något om fotboll eller bandyklubbor”.

De har funnits sedan 1994 och håller bara på med alpin utrustning. Lite smalt tycker du nu kanske. Vad gör de på somrarna? Jo, på somrarna så kommer tävlingsåkarnas utrustning. ”Racingen är en viktig del för oss. Åkarna kräver toppklass vilket gör att vi måste följa med i utvecklingen för att kunna leverera. Men det gör också att vi lär oss att ta hand om motionärerna på ett bättre sätt.” säger Alpingaraget.

Alpingaraget är ett klockrent exempel på vad som händer om man står stadigt på ett ben. Sedan jobbar de också med krävande kunder – vilket också det är ett bra recept för att lyckas långsiktigt.

3 anledningar till varför fokus ger framgång:

Här är några skäl till varför fokus hjälper företag att växa:

  1. Företag som genom FOKUS blir bäst på det de håller på med tar marknadsandelar i lågkonjunktur. Köparna blir mera kräsna och värderar det bästa erbjudandet högre. Plus att företaget är bättre på att sälja sitt erbjudande.
  2. Företag som fokuserar expanderar fortare än ofokuserade företag som breddar. Därmed når de snabbare ut till anticykliska eller omogna marknader. Hemma blir snabbt för litet när man är fokuserad.
  3. Företag som fokuserar skapar bättre marginaler – en tillgång i både hög- och lågkonjunktur.

Så min fråga är alltid densamma: vilken framtid väljer ni? En trygg framtid där en eventuell tillväxt skapas genom breddning, där ni inte är bäst på något av det ni håller på med – med alla konsekvenser det innebär? Eller en trygg framtid där ni genom FOKUS blir bäst och växer fort?

Och rådet hur man skall ta svängen från breddning till FOKUS är förhållandevis enkel: försiktigt! Öka fokus på det område som ni satsar på och ta fokus från de andra. Undvik tvära kast. Det tar tid, övning och envishet att lära sig att stå stadigt på ett ben. Men det lönar sig!

Ps. Du kanske inte vet varför en flamingo står stadigt på ett ben. Självklart för att den inte är som alla andra. Knät viker sig ju åt andra hållet. Ds.

 

Lars Diethelm
25 års arbete i och med snabb tillväxt och exponering för hundratals tillväxtföretag har satt sina spår. Lars ser tillväxtmönster och tillväxtmöjligheter som få och brinner för att förverkliga företagens tillväxtdrömmar. Som tillväxtkonsult inom Ahrens & Partners får han många möjligheter att bevisa vad han går för.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

19 − 1 =