Hugg inte köttbenet!

Vill man ha ett framgångsrikt, lönsamt tillväxtföretag så är fokus viktigt. Ett stenhårt fokus ger en tydlighet, både internt såväl som externt. Vår personal vet vad det är vi säljer. Våra kunder vet vad vi säljer. Dessutom är det naturligt att om man bara sysslar med en sak så blir man riktigt vass på det man gör. Vi kan jämföra med idrottsvärlden. En tiokampare är duktig i de flesta grenarna, men brukar inte kunna mäta sig med dem som fokuserar på en enda gren.

Därför är det viktigt att kunna säga NEJ! Detta är ofta svårt för säljare. Att säga nej när man vädrar en order. Det är mot säljarens natur. Men det är ett måste att kunna säga nej. Det är inte ovanligt att säljare kommer hem till utvecklingsavdelningen och säger: ”Bara vi fixar detta så öppnar sig en stor marknad”. Tid och energi läggs ner på att utveckla. Så återkommer man till kunden, kunden säger: nej inte riktigt så utan lite mera si. Ny sväng på utvecklingsavdelningen. Mer kraft, energi och resurser läggs på projektet. Till sist säger kunden. Nej, vi har valt en annan lösning…

Detta kallar vi köttben. Alltså ett ben att gnaga på. Mycket arbete och energi men det blir inget som ger mat i magen. Därför är det viktigt att kunna lyfta blicken och se om den uppseglande affären stämmer med fokus eller inte. Om inte, ha modet att säga nej!

Lennart Bengtsson

Ahrens University

Lennart Bengtsson
Lennart har under många år jobbat med Ahrens University och har påverkat hundratals spännande tillväxtföretag och än fler tillväxtledare i sin gärning. Nu hjälper Lennart företagare att växa under eget paraply: www.elitaren.se

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

20 − 15 =