Hur bygger man värdens starkaste och lönsammste varumärke?

För första gången på 13 år är inte Coca Cola världens mest värdefulla varumärke. Detta enligt Interbrand Best Global Brands undersökning. Dryckesjätten petades ner från tronen av Apple. Ännu mer imponerande är att Apple ensam har högre vinst än vad de tre nästkommande på listan har. IBM, Coca Cola & Google.

Hur kan detta vara  möjligt. För tiotalet år sedan var Apple uträknat av alla experter.  Men så kom Steve Jobs tillbaka. IT världens Gossen Ruda. Mannen som följde sin intuition. Genast drog Apple tillbaka så att ingen fick tillverka några kloner. Det stora genombrottet för Apples återhämtning blev iPhone.  Något så korkat som en stor, klumpig telefon utan tangentbord!? Detta i en trend när telefonerna skulle bli mindre och mindre. Dessutom innehöll telefonen bara gamla komponenter. Ingen fräck och sexig ny teknik. Ovan på allt gick det inte att MMS:a, telefonen hade ju inte någon kamera…

Visst hade iPhone sina brister. Men den var lättanvänd och var faktiskt mer dator än telefon. Detta i en tid när vi blir mer och mer uppkopplade. Vips hade man skapat en ny marknad, smartphonen, som man hade för sig själv innan andra tillverkare hade fattat galoppen och börjat kopiera.

Så kom iPad. Surfplattan som gjorde det mobila livet så mycket enklare. Utan att darra på handen lät Apple denna företeelse kannibalisera på deras laptopar, MacBook. Apple är ett bra exempel på ett företag som lever ”Ahrenskt”. Man vågar gå sin egen väg. Idiotförklaringar tar man in i sin balansräkning som en tillgång. Idiotförklaringarna gör ju att man får jobba i fred för de stora drakarna. Man ger heller inte kunderna vad de vill ha. Man tittar bakom kundernas önskemål och hittar svordomen, det egentliga problemet som folk har. Löser man denna svordom på ett bra och elegant sätt så kan man också ta bra betalt. Alltså kommer lönsamheten på köpet.

Med dessa grundstrategier tillsammans med att man aldrig blir nöjd. Att man har filosofin att bästa lösningen har vi alltid framför oss så kan man hålla sin position. Så klart är det inte lätt när en hel bransch gör allt för att köra om en. Men det är heller inte omöjligt. Hårt arbete, finna sina egna vägar och att hela tiden lösa sina kunders svordomar. Detta är vägen till framgång, LUST= Lönsam, Uthålsig Snabb Tillväxt.

Lennart Bengtsson
Lennart har under många år jobbat med Ahrens University och har påverkat hundratals spännande tillväxtföretag och än fler tillväxtledare i sin gärning. Nu hjälper Lennart företagare att växa under eget paraply: www.elitaren.se

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

1 × 5 =