Kunderna har ett helvete!

Om du inte redan visste detta så bli medveten om det nu! Kunderna har ett helvete och det helvetet kan du ta till dig och få en gyllene nyckel till framgångar. LUST, Lönsam, Uthållig, Snabb Tillväxt. Att växa på rätt premisser är en väldigt lönsam historia, dessutom är det förbaskat kul!

En tillväxtresa börjar med att man adresserar en ”svordom”. Ett problem som kunderna har. Kunderna kollar på olika leverantörer. Men de är ganska lika. Likheten gör att för att få sålt så måste man rabattera. Det är ju enda sättet i likhetens land att kunna hävda sig, att sänka priset. Ett sänkt pris slå så klart på marginaler och vinst. Ingen kul parameter att jobba med.

Hur skall vi då göra för att ta oss ur priskrigsträsket? Som alltid. Ha stora öron och lyssna på kunden. Leta reda på vad det är som är så besvärligt för kunden. Kunden är kanske inte själv medveten om vad det är som är så besvärligt. Men alla gillar lösningar som är enkla och inte kräver så mycket arbete. Lösningar där man ger kunder ett paket med hög funktion och enkelhet ger nöjda kunder som inte är så priskänsliga. Gör du kundens vardag så mycket enklare och effektivare med din lösning, än vad konkurrenterna kan,  så kommer priset långt ner på skalan. Detta är grunden till att växa snabbt och Lönsamt.

En kund som har det extra bra hos dig blir också en extra trogen kund. Så skilj dig från mängden. Du kan få mer arbete, men det skall vara enkelt och effektivt för kunden. Så länge konkurrenterna inte erbjuder samma eleganta lösning som ni kommit på så är prisbilden ohotad med en lönsam tillväxt som resultat. Därför skall man vara försiktig att basunera ut sina framgångsfaktorer för någon annan än de som man vill ha som kunder. Vi kallar det för att ”flyga under radarn”. Att inte synas för sina konkurrenter men effektivt nå sina kunder.

När skall du ta dina kunder från helvetet till paradiset?

 

Lennart Bengtsson
Lennart har under många år jobbat med Ahrens University och har påverkat hundratals spännande tillväxtföretag och än fler tillväxtledare i sin gärning. Nu hjälper Lennart företagare att växa under eget paraply: www.elitaren.se

2 kommentarer

  • Tomas Tränkner skriver:

    Hej, men hur ser du då på PR och reklam? Där har man ju dessutom transpondrar och radarreflektorer för att bli upptäckt.

    ”Att skilja sig från mängden” är naturligtvis bra, men om det blir för stor skillnad så börjar nya kunder ha svårt att förstå tjänsten om de känner igen den inom branschen eller ens förstår att de borde ha behov av den. Det kan ju också handla om hur man levererar lösningen, och detta skiljer sig från mängden, fast innehållet kan vara det samma som konkurrenterna.

  • Elitaren skriver:

    Har man skapat sig ett tidsmonopol, alltså skaffat sig ett vassare erbjudande än konkurrenterna, så rekommenderar vi att ”flyga under radarn”. Med detta menar vi att vara väldigt synliga för dem som vi vill ha som kunder, våra idealkunder. Men vi vill inte finnas på näthinnan hos någon annan. Absolut inte våra konkurrenter. Så PR som är tydlig för våra idealkunde helt ok i övrigt är det bättre att ligga lågt. Snabbväxande företag är duktiga på att sälja. Organisk tillväxt är inget annat än ett finare ord för att sälja mer.

    Att skilja sig från mängden är viktigt. Förstår inte kunderna hur bra erbjudandet är så kan det vara fel på timingen med erbjudandet. Timing är en viktig faktor också. För tidig eller för sen lansering kan stjälpa det hela. Det är helt riktigt som du påpekar. Skillnaden kan vara pakteteringen. Men viktigt är att man ger kunden ett lyft. Gör livet enklare för kunden.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

12 + nitton =