Lägg ALLA äggen i samma korg!

Den gängse versionen är att man inte skall lägga alla äggen i samma korg. Ett företag skall ha flera ben att stå på. Sprid riskerna. Detta för att trygga framtiden. Men i Ahrens verklighet är det precis tvärtom.
För att bygga en bra affär så krävs fokus, fokus och åter fokus. Om man jobbar med endast en sak kan man lägga allt ”krut” på denna. Det blir gnistrande klart för personalen och kunderna vad det är man arbetar med. Dessutom bygger man upp en hög kompetens. Alltså har man alla förutsättningar att bli den ledande experten inom sitt område.

Exempel på framgångsrika fokusföretag är tex: Axis som gör digitala nätverkskameror, Smart Eyes som säljer designade glasögon till fast lågpris, Adlibris som säljer böcker via internet.

Handen på hjärtat, hur har du det? Är du/ni fokuserade eller differentierade? Sitter du ni med någon affär, kanske av sentimentala skäl, som tar mer resurser än den ger. Dessutom stödjer den kanske inte huvudaffären (för du har väl en huvudaffär?). Då är det dags att bestämma dig. Det är dags att repa mod, ta fram svärdet och kapa bort den tärande delen. Framåt ska ni lägga fokus och resurser på att utveckla det som gör er framgångsrika.

Framgång föder som bekant framgång.

Lennart Bengtsson
Ahrens University

Lennart Bengtsson
Lennart har under många år jobbat med Ahrens University och har påverkat hundratals spännande tillväxtföretag och än fler tillväxtledare i sin gärning. Nu hjälper Lennart företagare att växa under eget paraply: www.elitaren.se

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

1 × tre =