Låt inte framgången bli katastrof!

hurdle fallI samband med min förra bloggartikel ”Fotboll i hockeyrinken” så träffade jag en gammal affärsbekant över en lunch. Han var en i ett gäng som tog ett företag från pyttelitet till en lönsam omsättning på 150 000 000! Detta under ett fåtal år som kan räknas på fingrarna. Ett företag som hela tiden tog nya initiativ, vårdade sina kunder. De var en föredömlig leverantör. Men så plötsligt kände jag inte igen företaget riktigt. Engagemanget och kundservicen krackelerade. Nyckelmedarbetare försvann och vips var företaget sålt. En skakande historia som ger ett kvitto på min bloggartikel. Det är viktigt att säkerställa att man anlitar rätt kompetens.

Under denna lunch fick jag höra vad det var som egentligen hade hänt. När Företaget nått sin 150-miljonersomsättning så kände då VD’n tillika huvudägare att han inte riktigt räckte till. Man plockade då in en organisationskonsult som skulle se till att det ”yviga” tillväxtföretaget blev ett ”riktigt” företag. Konsulten hade en militär bakgrund. När denne konsult granskade verksamheten så blev han blek. Beslut kan inte fattas i korridoren. Det måste finnas processer som visar hur ett beslut skall tas. Befattningsbeskrivningar måste införas så var och en är helt klar över vad som förväntas av henne/honom. Ägargänget var engagerade och drivande. Detta var svårt för konsulten att acceptera, det kan ju bara finnas en general. Är det för många starka personer så måste någon eller några bort. Så blev också fallet. Min kontakt var en av dem som fick stryka på foten och lämna företaget som de varit med och byggt upp.

Detta stycke är en snabb sammanfattning över hur man snabbt och effektivt tar död på ett framgångsrikt växande företag. Det som fungerar i ett vanligt traditionellt företag kan bli förödande i en snabbväxare. Omsättningen hade lönsamt och brant gått upp till 150 miljoner för företaget. Efter denna insats med traditionella konsultråd, som dessvärre blev implementerade, så gick kurvan brant utför. När man passerade 100-miljonersvallen, på nedvägen…, blev de kvarvarande ägarna tvungna att sälja sitt livsverk.

En dyrköpt läxa. Tillväxtföretag är inte som andra företag. Därför så tänk efter noga innan du tar in extern hjälp. Se till att de du då anlitar verkligen har erfarenhet och kompetens om Tillväxtföretag.

Lennart pallLennart Bengtsson
Ahrens & Partners

Lennart Bengtsson
Lennart har under många år jobbat med Ahrens University och har påverkat hundratals spännande tillväxtföretag och än fler tillväxtledare i sin gärning. Nu hjälper Lennart företagare att växa under eget paraply: www.elitaren.se

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

18 − tretton =