Låt inte häckvågen sänka dig!

InevitableGoalFöretag som uthålligt lyckas har undantagslöst en väldigt bra kultur. Bara man kommer in genom dörrarna så omsluts man av värme och välbehag som en bra kultur genererar. Men för att gå framåt så måste man ha mål. Mål både på kort såväl som lång sikt. Allra längst fram har du din vision/ledstjärna. Sedan mål som leder er på väg mot visionen.

Det är viktigt att alltid ha en vision med spänst och mål att ta på vägen mot visionen. Når man sin vision så måste man skaffa en ny vision. Vill man utvecklas så är resan målet. Har man nått sitt mål och känner sig nöjd med detta, då utvecklas man inte heller längre. Det är viktigt att ha kraftfulla mål. När man når dessa så måste nya mål vara på plats för att sporra motorn i företaget. Jag har på nära håll sett ett par företag vars stora mål var att bli noterade på börsen. Alla jobbade frenetiskt för att nå dit. Underbara företag med underbara medarbetare och underbar företagskultur. När duktiga människor och företag sätter sig för något så lyckas man. Båda företagen kom in på börsen på ett bra sätt.

Därefter började den förut så fina kulturen och stämningen på företagen att krackelera och erodera. Det var inte som innan noteringen, att man fick energi när man kom in på dessa företag, tvärt om, det kändes lite olustigt.

Vad var det då som hände? Jo man hade ett mål som alla gav järnet för att nå. När man då blivit noterade var man i mål. Nu var man ett ”riktigt” företag, med i de fina salongerna. Problemet var att efter att ha haft ett tydligt mål att jobba för så var man plötsligt där. Inga nya tydliga mål var kommunicerade. Revirpinkande började bli vanliga företeelser. Det var med sorg i bröstet som jag besökte mina gamla favoriter.

För att skapa en bild av vad som händer när mål uppnåtts och man inte har nya i sikte är som om man kör med en snabb motorbåt. Båten planar och susar fram snabbt. Men så slår man av motorn och båten stannar snabbt och häckvågen kommer rullande. Är det riktigt illa så rullar häckvågen in i båten, vilket kan få fatala konsekvenser. Lika dant är det för företag. Har man bra fart och når sina mål och inte har nya mål som man kan fortsätta mot så går företaget i stå. Revirpinkande börjar och kulturen eroderar. Alltså se till att alltid ha nya mål att fortsätta jobba mot. Sätt er aldrig nöjt tillbakalutade.

Jag kan berätta att båda företagen som jag refererat till hjälpte vi till att se vad som hände. Åter igen så har de nya mål och kulturen har återskapats och företagen frodas och färdas mot en grön framtid. Åter igen så fylls jag av värme och energi när jag besöker dem, det är fina och föredömliga företag.

Lennart BengtssonLennart Bengtsson
Ahrens & Partners

Lennart Bengtsson
Lennart har under många år jobbat med Ahrens University och har påverkat hundratals spännande tillväxtföretag och än fler tillväxtledare i sin gärning. Nu hjälper Lennart företagare att växa under eget paraply: www.elitaren.se

1 Trackback

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

tretton − 10 =