Lean is Mean!

Bristerna med lean

Om du är en LEAN anhängare eller något annat åt det hållet så ber jag dig att öppna dina sinnen innan du läser detta. För min tråkiga erfarenhet är att de flesta som jobbat med LEAN tenderar att försvara sig frenetiskt och intensivt. Jag har aldrig riktigt förstått varför. För LEAN är bra i grunden men blir ofta fel. Låt mig förklara varför i en mycket förenklad kontext.

De flesta företag överlever bara med hjälp av en sak: att sälja. Pengarna som behövs för att driva och utveckla företaget kommer från kunderna som betalar för det de köper.

Maximera genomflödet!

Så varje företag måste trimmas emot att sälja mer. Självklart måste vi utveckla produkter, erbjuda bra kundtjänst, jobba med våra IT system och utveckla vår personal. Bara sälja mera är inte saliggörande. Vi måste öka genomflödet också!

Så det enda som verkligen gäller är att vi maximerar genomflödet. Det hjälper inte om vi säljer mera om vi sedan inte lyckas leverera det vi sålt på det mest effektiva sättet.

Genomflöde, genomflöde, genomflöde. Det är det allt handlar om. Om ni säljer produkter, tjänster eller en kombination därav spelar ingen roll. Det gäller att maximera vår ”låda” så att så mycket som möjligt lämnar den så fort som möjligt.

Om vi kan vara överens om att genomflödet är det viktiga så kan vi börja fokusera på att öka genomflödet.

I varje verksamhet finns det flaskhalsar. Vi alla är i någon mening det själva. Men det var ju inte oss vi skulle prata om.

Flaskhalsar kan vara maskiner, nyckelpersoner, lagret, servicedesken eller vad som helst som gör att genomflödet stannar upp och det bildas en kö framför flaskhalsen. Och det finns alltid en super-flaskhals som verkligen ställer till det.

Fokusera på super-flaskhalsen

Där LEAN slår fel är att det tar för lite hänsyn till att det finns just en sådan super-flaskhals. Det som man i många LEAN projekt jobbar med är att optimera alla verksamhetsdelar oavsett om de är flaskhalsar eller inte. Allt skall bli bättre samtidigt, alla skall vara involverade. Och det är i grunden bra.

Men, det som verkligen gör skillnad är att fokusera på en flaskhals i taget, super-flaskhalsen, och optimera den: Vad kan vi göra för att öka genomflödet genom den super-flaskhalsen?

Vi börjar inte med att vidga flaskhalsen genom att exempelvis dubbla kapaciteten. Vi försöker istället att öka genomflödet genom flaskhalsen genom att trimma alla delar av verksamheten som påverkar flaskhalsen, mot att leverera optimalt till flaskhalsen. Och såklart att optimera flaskhalsen så att den klarar mer genomflöde.

Men allt annat som inte har med flaskhalsen att göra förblir orört. Annars kommer det att störa balansen. I de allra flesta fall uppstår nu en ny super-flaskhals någon annanstans. Då gäller det ta tag i denna och trimma relevanta delar mot denna.

Först när en flaskhalsoptimering inte skapar någon ny flaskhals så kan du vidga den genom att öka kapaciteten. Så genom att ta en flaskhals i taget så blir vi bättre hela tiden. Allt fokus skall ligga på denna enda super-flaskhals. Vi gör ingenting med resten.

Den vanligaste flaskhalsen är…

Men var skall vi börja? Svaret är tyvärr inte så enkelt som att säga ”där vi har super-flaskhalsen”. Min rekommendation är att börja med säljet! För det är oftast säljet som är den egentliga flaskhalsen – vi säljer inte det vi kan ”producera”.

Så det vi börjar med är att se om vi, utan att öka resurserna, kan sälja mer. Men sälja mer av rätt saker det vill säga sälja mera av det som vår ”produktion” kan leverera och anpassa sig emot. Det lär öka genomflödet och såklart skapa flaskhalsar snabbast. Och då tar vi tag i den nya super-flaskhalsen.

Varför är då LEAN mean? LEAN är mycket bra då det bland annat strävar mot löpande optimering. Men det som händer med LEAN är att vi suboptimerar. Det vill säga vi optimerar inte bara det som verkligen behövs optimeras.

Fördelen är såklart att alla är engagerade och att det känns som att det ständigt går framåt. Och det är det som många företag vill komma åt.

Men realiteten är att företag som gått från LEAN mot flaskhalsoptimering, utan att öka sina kostnader lyckas förbättra genomflödet med upp till 30%. Och det är siffror som ingen kan förbise. Inte ens du!

Lars Diethelm
25 års arbete i och med snabb tillväxt och exponering för hundratals tillväxtföretag har satt sina spår. Lars ser tillväxtmönster och tillväxtmöjligheter som få och brinner för att förverkliga företagens tillväxtdrömmar. Som tillväxtkonsult inom Ahrens & Partners får han många möjligheter att bevisa vad han går för.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

5 + 5 =