LEAN IS MEAN – Del 2

Flaskhalsoptimering istället för Lean

I min tidigare blogg artikel kring lean is mean så fick jag många reaktioner. En hel del mothugg av Lean fanklubben och det var ju förväntat. Men det kom även kommentarer kring igenkännande och ett och annat hurrarop.

Några ville också ha exempel.

Om jag bara kort repeterar grundtesen så har alla system en superflaskhals som måste optimeras för att genomflödet skall öka. Vi kan låta alla andra flaskhalsar vara och bara fokusera på superflaskhalsen.

Exempel Sjukvården

Om vi utgår ifrån att sjukvården säljer behandling för hälsa till staten så är produkterna som skall igenom systemet medborgarna som är i behov av behandling. Staten köper behandlade människor, patienterna.

Super-flaskhalsen i detta system är läkarna. De är de som hindrar genomflödet av patienterna. En flaskhalsoptimering av funktionen läkare är att öka andelen patienttid genom att till exempel lägga över dokumentationsarbete på någon annan funktion. Genomflödet skulle öka och en annan superflaskhals skulle uppstå.

(Och som en parantes: Spännande nog så har privata vårdaktörer insett att det är läkarna som är superflaskhalsarna för länge sedan. Orsaken kan vara att de inte ser staten som kunden utan patienten och förstår att fler kunder leder till högre intäkter och andelsmässigt lägre kostnader, medans den offentliga sektorn kämpar med allt högre kostnader och lägre intäkter. Men det var bara en parantes).

Exempel livsmedelshandel

Alla som handlar vet var superflaskhalsen i din lokala livsmedelsbutik finns: kassan. Det är inför kassan som kön uppstår. Och olika försök görs för att vidga flaskhalsen: självskanning, självbetalning osv. Om vi dock är lite mer kritiska i vår betraktelse så är det oftast inte den fysiska kassan som är bekymret, det är tillgång till kassapersonal som är problemet. Hur många gånger har vi inte alla funderat på varför de inte öppnar en kassa till?

Där jag bor driver en fantastiskt duktig ICA handlare sin butik utan självskanning och andra moderniteter. Han löste kassaflaskhalsen genom en enkel sak: alla som jobbar i hans butik kan kassan. Så fort det står fler än två kunder i kö bakom den kunden som lastar på bandet så begärs det in en öppning av en kassa till. Det tar en minut så finns det en öppen kassa till och allt flyter på. Det är bara i verklig rush-hour som alla kassorna är öppna. Och då finns det ingen personal som fyller på eller gör andra uppgifter längre: alla skapar genomflöde genom att låta kunder komma igenom kassalinjen snabbt.

Så varför har inte alla insett att det är utbildad kassapersonal och prioritering av kundflödet som är nyckeln för en framgångsrik butik?

Över gatan ligger en Nettobutik som får allt mindre att göra. För oavsett hur få kunder det är i butik så är det alltid långa köer. Och det händer att man får vänta på att den enda öppna kassan bemannas för att kassapersonalen är ute i butiken och gör annat. Här är det inget fel på utbudet – det finns alltid kunder i butiken. Men de skulle få än mer genomflöde om de optimerade den enda flaskhalsen i butiken: tillgång till kassapersonal.

Så se dig omkring och börja se superflaskhalsarna i din verksamhet. Vidga genom att optimera och se genomflödet öka. Och glöm inte att kolla om det är säljet!

Lycka till!

Lars Diethelm
25 års arbete i och med snabb tillväxt och exponering för hundratals tillväxtföretag har satt sina spår. Lars ser tillväxtmönster och tillväxtmöjligheter som få och brinner för att förverkliga företagens tillväxtdrömmar. Som tillväxtkonsult inom Ahrens & Partners får han många möjligheter att bevisa vad han går för.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

6 + 16 =