Liten tuva stjälper ofta stort lass!

Tänk vad en liten incident kan få stor betydelse. Häromdagen blev jag prejad av en bilist som tydligen var på ett dåligt humör. Jag korsade en gata på ett sjukhusområde. Då kom en bil och körde ut från en parkering och svängde vänster. Jag såg att jag hann över i god tid. Men den argsinte bilisten skar kurvan mer och mer i takt med att jag ökade farten. När jag var ett steg från trottoaren så stannade han fem- tio centimeter från mig, vevade ner rutan och hojtade till mig att använda övergångsstället. Han kommenterade inte det faktum att han stod mot färdriktningen i fel fil. Hade han använt gängse kurvtagning och respekterat trafikregler så hade det aldrig blivit en incident.

Vad den arge bilisten inte hade räknat med var att jag kände igen honom. En säljare på det företag där jag brukar köpa bil. Dessutom var bilen stripad med bilmärkets logotyp. Jag har alltid gillat företaget. De vårdar sina kunder ömt. De står alltid på tå för att ge en hög service. Men för mig så sprack denna bild. Var det bara en fasad, den fina företagskulturen?

Jag sände ett mail till vederbörande säljare och begärde en ursäkt. När jag efter en vecka inte fått något svar över huvud taget så sände jag en söndagkväll ett mail till regionchefen. Kl 07.38 på måndagmorgonen fick jag svar från regionchefen som bad om ursäkt och berättade att man absolut inte fick bete sig såhär med firmabilarna. Man hade stränga regler för uppförandet. Han skulle personligen under dagen ta fallet med vederbörande.

Detta svar lagade direkt krackeleringen i mitt förtroende för företaget. Jag kommer sannolikt att fortsätta köpa bil här tack vare ett snabbt och proffsigt agerande från ledningen.

Visdom att dra av detta är att man representerar sitt företag 24/7. Är du förknippad med ett företag och du uppför dig illa så stänker det lätt över på företaget. Kör du dessutom omkring i en stripad firmabil så är kraven absoluta att uppföra sig på ett bra sätt. Tänker vi på detta och även lever det så får vårt företag ett bättre anseende. På köpet blir världen lite trevligare att leva i.

  Lennart Bengtsson

  Ahrens & Partners

Lennart Bengtsson
Lennart har under många år jobbat med Ahrens University och har påverkat hundratals spännande tillväxtföretag och än fler tillväxtledare i sin gärning. Nu hjälper Lennart företagare att växa under eget paraply: www.elitaren.se

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

fem + 2 =