Mitt råd till alla VD’ar som vill att deras företag skall växa: BETALA ALLTID FÖR LITE!

Äkta sparsamhetBetala alltid för lite och anställ alltid fem i tolv.

Det är de två råden jag ger alla tillväxtföretags-VD’rna när det hör sig för hur jag ser på lönenivåer och anställningsvillkor. Genom att alltid betala för lite slipper man anställa de som kommer för lönen och spar mycket pengar på köpet. Och det ger möjlighet att alltid anställa innan det verkligen behövs dvs alltid anställa fem i tolv och inte fem över.

Konstant överbemanning är inget jag får mycket positiv feedback för när jag presenterar idén. Men om man är överbemannad på rätt funktioner så är det en mycket viktig framgångsfaktor. Slack kallar vissa fenomenet. Jag kallar det för ”bränsle för utveckling”. Tänk er att ha råd att alltid ha folk som kan jobba med att utveckla företaget? Vilken lyx! Vilken framgångsfaktor.

Men varför betala för lite?

På 1990 talet jobbade jag för Harrods i London. Jag anställdes faktiskt av Mohammed Al-Fayed personligen som uppenbarligen tyckte att jag var ett fynd trots att jag tog i så att jag kräktes när det gällde mitt lönekrav. Det togs rakt av utan diskussion.

Hur som helst så lyckades Harrods, under den korta tiden jag stog ut med att vara där 1993/94, att ha en personalomsättning på 2,5. Du läste rätt. Harrods omsatte sin personal två och en halv gånger per år. Den genomsnittliga anställningstiden var under fem månader. Hur är detta möjligt? Jo, man anställer sådär 100 pers i månaden och ger dem två halvdagar utbildning. De står ut ett tag. Sedan byter de jobb så fort de får 50 pund mera i veckan någon annan stans. Uppsägningstid en vecka. Trygghet en vecka. Betalning varje vecka. Viktigt påpekande: medarbetarna sa upp sig själva. De blev inte uppsagda. Harrods köpte in folk på löpande band för att inte stå där utan hälften av sina anställda efter några månader!

Jag kom då från IKEA och där jobbade man 2 månader eller 20 år för företaget. 2 månader om man inte passade in. 20 års om man gjorde det. När jag lämnade Harrods för att återvända till IKEA så mer än halverade jag min lön. In till Harrods hade jag tredubblat den och var trots det ett fynd för Mohammed Al-Fayed. På de sex månaderna jag jobbade för Harrods tjänade jag netto det jag fick på två år på IKEA. Men det spelade liksom ingen roll. För oavsett hur mycket pengar Al-Fayed skulle ha erbjudit mig när jag väl bestämt mig att sluta så skulle jag inte ha stannat. Nu erbjöd han inga pengar – svikare på top management nivå får lämna utan kommentar precis som alla andra. För det gick ju bra för förtaget trots den höga personalomsättningen. På mitt halvår på företaget lämnade 7 av 13 direktörer – några av fick faktiskt sparken för att de sa ifrån, de allra flesta gick frivilligt. Det gick inte att jobba där då. Oavsett hur mycket de betalade. För inom Harrods fanns ingen frihet, ingen trygghet, ingen plats för egna initiativ. Jag vågar inte att tänka hur Harrods med ”rätt” företagskultur skulle ha presterad.

På IKEA jobbade jag ”nästan gratis” – i alla fall när jag jämförde med de andra jobberbjudanden som jag hade både före och efter Harrods. Företaget gav så mycket mera än en lön: frihet under ansvar, möjlighet att påverka, ständig utveckling och nya utmaningar hela tiden. Samt en ledstjärna som jag kunde identifiera mig med och värderingar jag gillade.

Och när jag började att anställa nya talanger på IKEA så fick de alltid lägre lön än de tänkt sig – oavsett hur mycket eller lite de bad om. Men de fick innan första lönekuveret direkt utmaningar, uppmärksamhet och mycket snabbt mer ansvar. Och därmed mera lön på sikt. Men fortfarande mindre än de borde ha fått. Och ingen lämnade. För de kom inte (bara) för pengarnas skull. De kom och stannande för utmaningen.

Så mitt råd till dig är: ge dina nuvarande och framtida medarbetare andra orsaker än lön att jobba för dig. De stannar då så mycket längre och gör ett så mycket bättre jobb. Jag lovar!

Lars Diethelm
25 års arbete i och med snabb tillväxt och exponering för hundratals tillväxtföretag har satt sina spår. Lars ser tillväxtmönster och tillväxtmöjligheter som få och brinner för att förverkliga företagens tillväxtdrömmar. Som tillväxtkonsult inom Ahrens & Partners får han många möjligheter att bevisa vad han går för.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

6 + 10 =