Myt att tillväxtföretag växer med marknaden

En välvårdad myt är att tillväxtföretag finns i snabbväxande branscher och växer med sin marknad. Visst finns det surfare som växer, men de mest lönsamma snabbväxarna finns i så kallade mogna branscher. Hur kan det komma sig?

Det är egentligen ganska enkelt: I mogna branscher finns det gamla företag som jobbar utifrån etablerade sanningar om vad kunderna behöver, hur man producerar och distribuerar produkterna etc. Det här är ett guldläge för den som kan hitta de kundsvordomar som de etablerade företagen skapar.

Bankstelheten har gett utrymme för snabbväxare som Resurs Bank, Klarna, Autocash med flera. ApQ El och Systemair har växt snabbt i skuggan av de stora byggföretagen. Att göra tvärtemot ”jättarna” ger tillväxt och lönsamhet… och så är det så kul!

Den andra sidan av ”växer med marknaden” – myten är att många refererar till avtagande marknadstillväxten när de tappar tillväxttakten. Om Axis tänkt så hade de inte funnits idag. Visst kan en marknad mogna, men då finns det ju nya eller snabbväxande nischer inom den mogna marknaden.

Nej, det är sällan en ”mognad marknad” är det grundläggande problemet till att ett företag inte växer. De två vanligaste fällorna är byråkrati och självgodhet:

Byråkrati: ”Vi är så stora nu så vi måste ha…” Känslan av att inte vara ett ”riktigt” företag brukar smyga sig på företag i 50-100-anställda-fasen. Då krävs det mer struktur och organisation. Men därifrån till att införa system, rutiner och processer från övermogna storföretag är inte rätt medicin. ”Älska ordning och reda, men hata byråkrati” är det som gäller för att hålla balansen. Några faktorer som ofta trycker in snabbväxare i byråkratihålet (som det är närmast omöjligt att kravla upp ifrån) är traditionella ägare, och styrelseledamöter eller nyckelpersoner i ledningen som blir skrämda in i byråkrati och regelverk av det höga tempot och det kaos som uppstår då och då. De som lever i en reglerad marknad, som till exempel bank, försäkring, läkemedel eller medicinteknik kan ha svårt att hålla byråkratin stången. Att riskera att bli fälld av bankinspektioner eller FDA kan trycka in även den mest inbitne tillväxtledare i byråkratihörnet. I kombination med de andra faktorerna är det nästintill omöjligt. Då måste man verkligen inympa ”hata byråkrati” i själen hos alla anställda.

Självgodhet: är den andra vanliga fällan som stoppar tillväxtkraften. Har man vuxit med lönsamhet i några år och alla i ens omgivning berömmer en för ”vilket fantastiskt företag ni har skapat”, man har massor av plakat på väggarna och en plats på tillväxtlistan, årets företagare med mera är det lätt att tro att man är Gud själv. Eller i varje fall en nära släkting…. När styrelsen slutat att ställa kritiska frågor och ledningsgruppen börjar skratta åt nya konkurrenter på marknaden är avgrunden nära. När de anställda är en enda stor, gullig familj som lever gott på att ta hand om inkommande order har de slutat att jaga… När utvecklingsavdelningen inför NIH (Not Invented Here) istället för att kombinnovera och inspireras av andra har likstelheten börjat infinna sig.

Motmedel:  Fira framgångar – JA! I flera minuter. Sedan: Vad kan bli bättre? Ha ”aldrig nöjd” som en grundvärdering. Förklara framgångar med ”tur” och motgångar med egna brister istället för att lapa i sig framgångar och skylla motgångar på ”vikande marknad”. Då kan ni växa sisådär en 20-30 år till. Det finns inga ”omöjliga” mogna marknader, det finns bara övermogna huvuden som passerat sitt ”bäst-före-datum”.

Thomas Ahrens (the myth-buster)

Mats Jacobson
Som VD i två IT-bolag har Mats varit med om två fantastiska tillväxtresor. I ett av bolagen dubblade han omsättningen 7 år i rad i den internationella telekommarknaden. Han brinner för att hjälpa företag med effektiv och fokuserad tillväxtstrategi.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

fyra × ett =