När du är odödlig dör du!

Ofta råkar jag på företag som har ett starkt Tidsmonopol. Dvs att deras erbjudande till kund är vasst och unikt. Man ger kunderna ett lyft de inte tidigare hade trott var möjligt. Detta är en grundsten i att skapa ett företag med LUST (Lönsam, Uthållig, Snabb Tillväxt). Men med enbart ett tidsmonopol skapar du inte framgångshistoria.

Med ditt Tidsmonopol, ditt vassa unika erbjudande, så har du förutsättningar för att skapa marknad. Alltså att inte se marknaden som statisk där det gäller att ta så stor del som möjligt i konkurrens med alla andra aktörer. Ett sådant tänk leder automatiskt till att man ger sig i på en marknad där priserna hela tiden pressas. Marginalerna blir tunnare och tunnare. Detta ger direkt att det blir svårare med lönsamheten.

Att skapa marknad är att se till att man har en egen kaka där inte andra aktörer är. Denna kaka är inte ens egen för evighet. Men så länge man har den i fred så kan man äta sig stor och stark. Ju snabbare man är ju större och starkare hinner man bli innan andra upptäcker framgångarna.

Hur skapar man då marknad? Det finns många olika sätt. Gemensamt har de att de bryter mot branschstandarden. Detta kan vi se i att de företag som växer snabbast och lönsammast oftast återfinns i mogna branscher med rigida ”måsten”, ”såhär gör vi i denna branschen”. Man kan hitta nya distributionssätt/kanaler. Få kunden att se sitt behov på ett helt annat sätt, det vi på Ahrens kallar ”att sätta nya glasögon på kunden”.

Har man ett starkt Tidsmonopol, det vassa unika erbjudandet, och inte är väldigt aktiv med att skapa marknaden, då blir man lätt ett offer när andra får upp ögonen för vad man gör. Man blir lätt överkörd som av ett expresståg av en second mover, en eller flera andra aktörer som kopierar ditt Tidsmonopol och sedan sätter en väldig fart. LUST, Lönsam, Uthållig, Snabb Tillväxt är som ett stafettlopp, har du fåt staven i din hand så kuta på för vad tygen håller. Ju längre bakom dig du har konkurrenterna ju bättre är det. I det ögonblicket du tror att du är osårbar och kan vila på dina lagrar är du slut. I samma ögonblick kommer då någon eller några andra aktörer som är hungrigare att springa förbi.

Lennart Bengtsson
Lennart har under många år jobbat med Ahrens University och har påverkat hundratals spännande tillväxtföretag och än fler tillväxtledare i sin gärning. Nu hjälper Lennart företagare att växa under eget paraply: www.elitaren.se

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

6 + nio =