När sanden blir för mjuk!

hitta ny marknad

Vi vet alla att det är en myt att strutsen stoppar huvudet i sanden. Men om vi håller oss till den bildliga delen så finns det väldigt många strutsar runt omkring oss.

Jag har i dagarna fått vara delaktig i en diskussion där gamla marknadsaktörer klagar på att leverantörerna inte starkare reglerar nya marknadsaktörer som pressar priser och förstör marginaler.

Jag antar att ni alla har sett exempel på nära håll. Priskriget i hemelektronikbranschen med stora utslagningseffekter som följd. E-handlaren som mera agerar som en leveranstjänst än en handlare och egentligen bara bidrar med en billigare och enklare leverans.

Skörda på nya marker

I alla dessa föränderliga marknader ser vi strutsar som tycker att det är lättare att stoppa huvudet i den mjuka sandbädden de står på. När de drar upp huvudet ur sanden är det för att kolla om de goda gamla tiderna har kommit tillbaka. Eller om någon har sett till att de störande marknadsförändrarna har dragit vidare.

Strutsarna har dock ett problem. Den mjuka sanden de står på är kvicksand. De kommer att sjunka och slukas om de inte söker fast mark fort. Och fast mark innebär att de måste lämna den mjuka fina sanden och söka sig via en uttorkad flodbädd till nya fina gräsytor. De måste ta steget, vara uthålliga genom den torra dalen för att sedan skörda på nya marker.

Lyssna på vad dina kunder svär över

Men den vägen är svår. Det gäller att ha beslutsamhet och mod att ta tag i det hela innan man sjunkit för djupt i kvicksanden. Det värsta är nästan att så många vet om att de måste göra någonting med inte hur.

När jag får frågan så säger jag alltid samma sak: Lyssna på vad dina kunder svär över. De lämnar dig för att någon har hörsammat några av deras svordomar. Om du vill få tillbaka dem så måste du ge dem en lösning på deras nya svordomar.

Andra i liknande situationer har lyckats att komma ut på topp. Det kan strutsar också göra – vet jag! Så om du är en struts – rör på dig. Om du känner en så ger dem en spark i baken så att de kommer igång. Ingen vill se någon gå under. Inte ens strutsar.

 

Lars Diethelm
25 års arbete i och med snabb tillväxt och exponering för hundratals tillväxtföretag har satt sina spår. Lars ser tillväxtmönster och tillväxtmöjligheter som få och brinner för att förverkliga företagens tillväxtdrömmar. Som tillväxtkonsult inom Ahrens & Partners får han många möjligheter att bevisa vad han går för.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

tre × 4 =