Nu skiter vi i det här!

Elba 2007Det var de orden som jag fick höra när jag nästan fick ytterdörren i ansiktet på ett av mina kundbesök under förra veckan. Den som sa det var en av tre som med högrött ansikte lämnade lokalen. De andra två stormade efter.

Bakom dessa stod VD’n och flinade. Och bakom honom såg jag i kontorlandskapet ett antal medarbetare utan färg i ansiktena – de hade uppenbarligen inte kunnat undgå att ta del av konflikten som nog hade varit av det högljuddare slaget.

”Välkommen, Lars”, sa VD och ingenting antydde att ha precis hade varit med om något speciellt. Tvärtom, han såg faktiskt glad ut och erbjöd mig en kopp kaffee.

Jag frågade såklart inte vad det handlade om. Det går emot min uppfostran. Jag tänkte att han nog skulle berätta om han tyckte att jag borde veta.

Efter ett bra möte frågade han på vägen ut om jag inte ville veta vad som hände när jag kom. Diplomatiskt sa jag att om det ökar min förståelse för företaget så vill jag gärna göra det. Annars kan det kvitta. Jag tror att han uppskattade svaret för han gick före in i ett öppet konferensrum och stängde dörren efter mig.

”Detta var vår bästa kund”, berättade VD’n. ”Och han kommer att förbli vår bästa kund, även om han är förbannad just nu”.

”Men vad är hans problem”, frågade jag.

”Det är att vi inte gör som han vill såklart!” var svaret. Och så berättade han:

Kunden och företaget, och för den delen företagsledarna i fråga, hade samarbetat i flera år. Och under alla dessa år hade företagat levererat exakt det som hade beställts och alltid lite därtill – utan fel, utan förseningar, utan krångel, helt perfekt helt enkelt. Det som kunden inte var nöjd med var att företaget inte ville ta på sig mera dvs ta nästa steg i produktionsprocessen. Kunden tyckte att om de kunde lägga till ett produktionssteg till så skulle det bli än bättre. Och det hade de bråkat om under alla dessa år.

”Vi har bestämt oss för vad vi är bra på och skall hålla på med. Och vi skall inte hålla på med det som denna kund vill att vi skall lägga till. Det där är vi inte bra på och det skulle bli en onödig distraktion från det vi är bra på. Som skulle hindra oss att bli ännu bättre och lyckas med det vi gör idag. Vi levererar alltid 110% i alla dimensioner. Men bara på det vi är bra på… och brinner för! Och det är vad vi uppskattas för – även av denna kund som inte kommer att byta, tro mig”, förklarade VD’n. Jag bekräftade att jag trodde honom.

”Och vill du veta varför jag tog konflikten i kontorslandskapet och inte i konferensrummet?”, frågade han till sist. Och utan att invänta mitt svar förklarade han: ”Detta är det bästa sättet att meddela organisationen att ingenting har förändrats: full fokus på det vi är bra på och ingenting annat. Och om det skulle krävas så får det väl ske på bekostnad av vår bästa kund. Men han kommer inte att lämna – för vi är bäst på det vi gör och allt annat kan han få någon annanstans.”

Kul att få träffa företag och företagare som förstår vad det handlar om: fokus på det man brinner för och är bra på. Och jag antar att jag inte måste lägga till att företaget går som tåget och tjänar bra med pengar!

Lars Diethelm - 2010Lars Diethelm
Ahrens & Partners

Lars Diethelm
25 års arbete i och med snabb tillväxt och exponering för hundratals tillväxtföretag har satt sina spår. Lars ser tillväxtmönster och tillväxtmöjligheter som få och brinner för att förverkliga företagens tillväxtdrömmar. Som tillväxtkonsult inom Ahrens & Partners får han många möjligheter att bevisa vad han går för.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

16 + tre =