Ny tillväxtkonsult vill se fler ledstjärnor!

Ulf Christiansson är en av Ahrens nya ”Tillväxtskapare”. Han brinner för ledstjärnor och har ett tydligt tips för de som ”fuskar” med sitt värderingsarbete.

Vad är din morot?

Jag triggas verkligen av att bygga upp den där magiska råstyrkan som finns i företag som drivs av gemensamma värderingar och har en tydlig ledstjärna. Och där man låter nya förmågor växa och ta plats.

Av de företag jag jobbat i är det två som utmärker sig, Scalado och Spotfire, med fantastiska tillväxtresor och starka företagskulturer. Den sprängkraften du får när alla jobbar mot samma mål är fantastiskt! Både på ett personligt plan och ur ett tillväxtperspektiv.

Vad är en ledstjärna?

Det är Ahrens ord för drivkraften bakom företaget. Företagets anledning till att existera – ledstjärnan behövs för att veta vart man vill, vem man ska rekrytera, hur man bör prioritera och fokusera. Att bara säga ”att tjäna pengar” är inte en ledstjärna som ger den tydligheten.

Ledstjärnan är också en förutsättning för att ta fram tydliga värderingarna. Dessa ska bli en naturlig del av verksamheten och guida allas microbeslut i vardagen. Ledningen måste göra dagliga symboliska handlingar för att följa och efterleva värderingarna i sitt agerande och beslut varje dag. Då bygger man starka, självgående och självmotiverande företagskulturer.

En stark företagskultur håller ihop hela företaget i tider när det stormar lite – vilket det gör för många tillväxtföretag tidvis när de ska kriga sig fram på marknaden.

Råd till dem som inte har en tydlig ledstjärna eller värderingar?

Jag ser många företag som presenterar värderingarna på hemsidan, ofta floskler som ska låta bra inför kunder och jobbsökande. Ofta är det samma företag där personalen driver med värderingarna. Värderingarna är interna – de ska förkroppsligas i ALLT företaget gör. Efterlevs värderingarna så behöver man helt enkelt inte skriva dem på hemsidan – de märks ändå av både kunder och jobbsökande.

När personalen börjar citera värderingarna ironiskt och sarkastiskt för att de inte efterlevs av ledningen så har man misslyckats totalt. Man gör faktiskt mer skada än nytta – personalen distanserar sig i stället från företaget. Har man inte de anställa med sig så finns det inte mycket kvar att bygga framgång med. Gör om, gör rätt.

Varför Ahrens?

Jag läste böckerna och insåg direkt att de i detalj beskrev det jag varit med om i de bolag jag jobbat i – dels satte de fingret på det som var våra framgångsfaktorer. Och dels fungerade de som facit då jag kunde identifiera saker vi kunde gjort bättre.

Jag kände att jag inte behövde uppfinna hjulet på nytt med Ahrens. Här fanns en jättestark verktygslåda med tydliga jordnära no-bullshit-kind-of verktyg och metoder för att hjälpa företag att växa. På riktigt.

Dina topp 3 superkrafter?

  1. Analys & Strategi – är väldigt analytisk och älskar att både ta fram en tydlig strategi som alla i organisation kan förstå och att exekvera strategin. För mig är strategin, tillsammans med ledstjärna och värderingar, en del av den helheten som ger mig motivation i vardagssysslorna.
  2. Ledarskapsutveckling – hur kan man som ledare låta andra växt och ta plats – vilket är nödvändigt i en växande organisation.
  3. Tron på den värderingsstyrda organisationen – det här brinner jag verkligen för eftersom jag sett med egna ögon hur kraftfullt det är – och hur destruktivt det är när det inte finns värderingar som efterlevs.
Mats Jacobson
Som VD i två IT-bolag har Mats varit med om två fantastiska tillväxtresor. I ett av bolagen dubblade han omsättningen 7 år i rad i den internationella telekommarknaden. Han brinner för att hjälpa företag med effektiv och fokuserad tillväxtstrategi.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

10 + tolv =