Sälj skinnet innan björnen är skjuten!

Det finns ofta en övertro på att allt måste vara perfekt innan man kan sälja sin produkt/tjänst. Men ofta är det precis tvärt om. Man börjar ofta sälja alldeles för sent.

Fördelarna är många med att ”rivstarta” med försäljningen. Ju snabbare försäljningen kommer igång, ju snabbare får man intäkter. Detta gör att man blir mindre beroende av externa finansiärer, banklån och riskkapital. På köpet får du också testat om din produkt/tjänst går att sälja. När man möter marknaden skarpt så får man vassare synpunkter än om man bara frågar och gör undersökningar. Det finns exempel där man lyssnat exakt på kundernas önskemål och gjort produkten så. Resultat? Ingen ville köpa den!

Här är tricket att lyssna på kunderna. Ta till sig önskemålen och sedan fundera på var kundens egentliga problem, det vi på Ahrens kallar svordom, finns. Sedan är det att fortsätta klura och lösa problemet på ett så mycket bättre sätt än kunderna någonsin kunde tänka sig. Gör man exakt som kunderna önskar så blir din tjänst/produkt bara en kopia av dina konkurrenter. Konkurrenterna är ofta deras enda referensramar. Överträffar du dessa så har du verkligen ett ess i rockärmen!

Börjar du sälja i ett tidigt stadium så har du också chansen att kunna utveckla ditt erbjudande tillsammans med en eller flera nyckelkunder. På detta sätt kan du få en helt eller delvis kundfinansierad produktutveckling samtidigt som du får en eller flera referenskunder. Nyckelkund/-er som sedan hjälp dig att plöja upp marknaden.

Vi har ett antal exempel på företag som börjat såhär. Med sin entusiasm och energi har de sålt in saker som ännu inte finns till företag som Coca Cola, Toyota, Samsung, SonyEricsson mfl.

Har du väl sålt skinnet så blir ju incitamentet så mycket större att skjuta björnen, dvs se till att utveckla tjänsten/produkten.

Lennart Bengtsson

Ahrens & Partners

Lennart Bengtsson
Lennart har under många år jobbat med Ahrens University och har påverkat hundratals spännande tillväxtföretag och än fler tillväxtledare i sin gärning. Nu hjälper Lennart företagare att växa under eget paraply: www.elitaren.se

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

18 − 12 =