Sant och falskt om tillväxt

Tror du att bara vissa företag kan växa snabbt, långsiktigt och uthålligt? Att det är förunnat företag av en viss sort eller i en viss bransch…
I så fall är du inte ensam. Myterna kring tillväxt är många. Ett problem är att myterna ofta leder till felaktiga beslut. Beslut som hindrar snarare än främjar ett företags förmåga att växa.

Här är fyra vanliga myter om tillväxt

1. Du måste vara en innovativ ”First Mover”

FALSKT. Få av de snabbväxande företagen har själva utvecklat sin teknik. De har köpt tekniken, kopierat den, ”låtit sig inspireras”, men de har sällan varit de innovationsföretag som många tror. Tillväxtföretag är snarare Second Movers som låter innovationsföretaget göra grovjobbet.

2. Snabb tillväxt sker bara i tillväxtbranscher

FALSKT. Lönsam, uthållig och snabb tillväxt kan ske i alla branscher, speciellt i mogna branscher där konkurrenterna sover. Tillväxtföretag skapar ofta marknad genom att identifiera starka slumrande behov, sådant som folk svär över och som inte funnit någon produkt.

3. Välj mellan tillväxt och lönsamhet

FALSKT. Du kan ha båda samtidigt. Påståenden som att “Externt kapital behövs för att finansera utvecklingen” och “Vi behöver “köpa” snabb expansion genom att sänka priserna” är båda falska. De snabbväxande företagen karaktäriseras snarare av god lönsamhet och hög självfinansieringsgrad, mycket tack vare att de är Second Movers.

4. Snabb tillväxt innebär hög risk

FALSKT. En vanlig föreställning är att växande företag behöver sprida sin risk genom att diversifiera. Men, sanningen är att huvuddelen av de snabbväxande företagen är ”ettbehovsföretag”, fokuserade på att uppfylla ett specifikt behov. I realiteten har de ofta bättre riskbalansering än de diversifierade företagen på flera olika plan.

Läs mer om myterna och om hur tillväxtföretagen gör. Klicka här Tillväxtmyter

 

 

Lars Diethelm
25 års arbete i och med snabb tillväxt och exponering för hundratals tillväxtföretag har satt sina spår. Lars ser tillväxtmönster och tillväxtmöjligheter som få och brinner för att förverkliga företagens tillväxtdrömmar. Som tillväxtkonsult inom Ahrens & Partners får han många möjligheter att bevisa vad han går för.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

17 + sjutton =