Självfinansierad tillväxt – en omöjlighet?

Det är omöjligt att växa självfinansierat får vi ofta höra. Att det är omöjligt är en av alla de skrönor som finns angående Lönsam Tillväxt. Det finns snabbväxande företag som har en oerhörd lönsamhet. Exempel finns på företag som har 50-60% på sista raden.

Hur är detta möjligt då?

Grundregel nummer ett är att tänka IFK. Intäkter Före Kostnader. Det som oftast stjälper företag är inte lönsamheten utan likviditeten. Så var noggrann när du bygger affären och se till att få ett positivt kassaflöde.

Regel nummer två är att ta bra betalt. Det är i den tidiga tillväxtfasen som marginalerna är som störst. Ett exempel på detta kunde vi höra i Sommarpratarna härom året när J Christer Eriksson pratade. Han berättade om när han kom i kontakt med de terylenband som används som säkerhetsbälte. De tålde tre tons belastning, lika mycket som de kedjor som han använde på fraktskeppen där han var kapten. Skillnaden var att kedjorna var tunga och slitsamma och genererade många skador på både gods och de som hanterade dem. Så var bagageremmarna/-spännarna födda. En företagsekonomisk kalkyl gav ett pris på strax under 20 kr/st. Kedjorna kostade 180 kr så J Christer Eriksson satte priset till 175 kr. Billigare produkt som var mer lätthanterlig än kedjorna. Succén var ett faktum och att lönsamheten var mer än ok är inte svårt att föreställa sig. Detta för att ett marknadspris togs ut och inte bara blint använda en företagsekonomisk kalkylmall.

Regel nummer tre. Sänk kostnaderna kontinuerligt. När du måste så är det för sent. Detta är en svår uppgift. Om pengarna rasar in är det svårt att börja tänka på att sänka kostnaderna, för vi har ju ”råd”. Men det är oerhört viktigt för lönsamheten och framtiden. Ett företag som är erkänt duktiga på detta är IKEA.

Regel nummer fyra är att använda sina kunder för finansiering av produktutvecklingen. Att sälja in på någon eller några kunder som är med och produktutvecklar. Detta har flera fördelar. Dels om du har en krävande kund som hela tiden kritiskt skärskådar din produkt så får du med automatik en högre kvalitet. Du får dessutom en plogande nyckelkund, en referens som gör det lättare att sälja till andra. Två viktiga fördelar förutom att kunden hjälper till med finansieringen av utvecklingen!

Hur finansierar du er tillväxt?

Lars Diethelm
25 års arbete i och med snabb tillväxt och exponering för hundratals tillväxtföretag har satt sina spår. Lars ser tillväxtmönster och tillväxtmöjligheter som få och brinner för att förverkliga företagens tillväxtdrömmar. Som tillväxtkonsult inom Ahrens & Partners får han många möjligheter att bevisa vad han går för.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

tretton + 15 =