Sverige behöver tillväxtföretag

Sverige behöver tillväxtföretag

Behovet av Innovationer i Sverige är ett hett ämne just nu. Efter att ha levt i närkontakt med över 100 tillväxtföretag genom åren ser jag dock ett annat mönster än forskarsverige.

Det är dags för AB Sverige att ta död på Innovationsmyten, det vill säga idén om att svenskar måste uppfinna nya produkter.

Vad vi behöver är en affärsbaserad debatt om forskningens roll i Sverige – vem som bör forska och vem som bör ta forskningsresultaten ut på världsmarknaden. Låt mig först och främst slå fast att forskning behövs för att utveckla samhället och näringslivet. Självklart, det är inte det frågan gäller. Det är vem som skall forska. Mitt perspektiv är att mindre företag skall ägna sig åt SoU (sök och utveckling) i stället för FoU (forskning och utveckling)

De företag som växer i decennier är ytterst sällan innovatörer av sin teknik. De har köpt, lånat, kopierat, ”låtit sig inspireras av” någon annans innovation. Eller kombinerat redan kända tekniker till något som ser nytt ut. Exemplen är oändliga: IKEA, TetraPak, H&M, EF, Metro, Jukkasjärvi, Tele2 m.fl.
Internationella företag: Microsoft, Red Bull, Virgin, Dell, McDonald’s, DHL, Apples IPod, Ryan Air m.fl.

Som ett litet land måste vi fokusera för att kunna bygga upp en kunskapsbas i Sverige som matchar de internationella företagen.  Men det handlar väl så mycket om logistik, produktioner, teknik och affärsmannaskap som produktutveckling. Där har högskolorna en viktig roll att förse Sveriges företag med kompetenta medarbetare med internationellt perspektiv.

Gambro, Tetra Pak, Ikea och H&M är exempel på företag i Sverige som växt till 10.000 anställda. De är alla exempel på SoD – De uppfinner inte kläder, möbler etc. – de är skickliga affärsmän som köper in teknik, låter sig inspireras av andras design etc. och utvecklar idéerna till produkter som kan produceras och distribueras i volym över hela världen. Mer av hi-touch (med kunderna) än hi-tech. På grund av myten om att det är ”fint” att uppfinna och ”fult” att kopiera skrivs ofta historien om när framgångarna kommer och i historieboken står det att man har uppfunnit sin produkt. Men att hitta en idé, volymanpassa den, hitta rätt kunder, marknadsföra, sälja och bygga upp ett företag med tusentals anställda är inte ”fult” i mina ögon.

Det är det som är den heroiska insatsen – att ta en uppfinning, en design, ett koncept och omsätta det i en fungerande industriell process. Att slipa och slipa och slipa…

Det är därför vi borde ha fler högskolor som utbildar i marknadsföring och det kanske viktigaste av allt: försäljning. Att släppa in försäljningen i finrummet är avgörande för att bygga snabbväxare.

 

 

Thomas Ahrens

Mats Jacobson
Som VD i två IT-bolag har Mats varit med om två fantastiska tillväxtresor. I ett av bolagen dubblade han omsättningen 7 år i rad i den internationella telekommarknaden. Han brinner för att hjälpa företag med effektiv och fokuserad tillväxtstrategi.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

tre × tre =