Ta inte några marknadsandelar!

MarknadsandelarDet är en villfarelse att framgångsrika företag bygger sin framgång på att ta marknadsandelar. Att ta marknadsandelar innebär oftast att priset och därmed även marginalerna pressas. Ett aktuellt exempel på detta är hemelektronikbranschen i Sverige. Två stora kedjor har dukat under i slaget om marknadsandelarna.

Tillväxtföretag har oftast en helt annan strategi. De lyssnar noga på kunderna och är sedan noga med att inte ge dem vad de vill ha. De ger dem något som är så mycket bättre. De övträffar kundernas vildaste förväntningar. De attackerar marknaden från ett helt annat håll. Ofta blir de idiotförklarade från början. Ta exempelvis Apple som blev totalt sågade när de lanserade sin iPhone. Vem ville ha en stor telefon utan tangentbord och i början inte ens en kamera…

Vad konkurrenterna inte förstod var att man lanserade en användarvänlig handdator som du kunde ringa med. Smartphonen var född. I början var Apple ensam med med denna smartphone. En helt egen marknad låg jungfrulig för dem. Alla mobiltillverkare var fullt sysselsatta med att konkurrera med de traditionella lurarna. Det tog ett tag innan man fick upp ögonen för smartphonemarknaden. Under denna tid kunde Apple starkt befästa sin position på sin nyskapade marknad.

Apple adresserade en svordom. Det gick att ”wappa” på de exklusivare mobilerna. Alltså kunna nå vissa hemsidor. Men den lilla skärmen som var stor som ett par frimärken var starkt begränsande.

Alltså lyssnade Apple på kunderna och levererade något som löste deras ”svordomar” på ett så elegant sätt att man gärna betalade ett par tre gånger så mycket för en iPhone som för en vanlig mobil.

Där har vi finessen med att skapa marknad. Egen marknad ger dig möjlighet att ta bra betalt och att kunderna ändå står i kö.

Hur gör du. Slåss du med alla de andra om att få en större del av den befintliga kakan, eller skapar du din egen kaka?

Lennart BengtssonLennart Bengtsson

Ahrens & Partners

Lennart Bengtsson
Lennart har under många år jobbat med Ahrens University och har påverkat hundratals spännande tillväxtföretag och än fler tillväxtledare i sin gärning. Nu hjälper Lennart företagare att växa under eget paraply: www.elitaren.se

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

5 × 2 =