Tillväxtföretag är inte som alla andra

Inom Ahrens så har vi ett mantra, man kan växa i alla branscher. Ja vi säger till och med att ju mognare bransch ju bättre möjlighet att växa. Men vi måste vara medvetna om att för detta kan inte alla företag växa. Det kanske låter paradoxalt. Men det finns en enkel förklaring på detta. Tillväxtföretag är inte som alla andra. Tillväxtföretag går sina egna vägar. Tillväxtföretag gör saker som man i ”vanliga” företag tycker är alldeles galet. Man bryter t ex branschlogiken, vänder upp och ner på logiken. Man vågar vara rebellisk och utmana etablissemanget.

I ett Tillväxtföretag fastnar man heller inte i processer och rutiner. Man har buskoll på det som är viktigt. Annat löser man efter hand. ”Bra att ha” processer finns inte. Man har också ett oerhört fokus på sälj och kundservice. Man har också en förmåga att ta besluten när de behöver tas och skjuter inte alla beslut till nästa ledningsgruppsmöte. Ansvar är inget man ger i ett Tillväxtföretag, det är något man tar. Ledare i Tillväxtföretag uppmuntrar medarbetare att axla ansvar som vid en första anblick kan verka alldeles för stort. Men växer ett företag så måste medarbetarna också växa. Man rekryterar även människor som tänker olika. Olikheterna skapar dynamik. Listan kan göras lång.

Rätt implementerat kan ett tillväxttänk/tillväxtmaner få ett traditionellt företag att börja växa. Omvänt om man inför en traditionell företagskultur/maner i ett tillväxtföretag får det att stanna och kanske till och med gå kräftgång. Det krävs en speciell typ av människor att jobba i ett tillväxtföretag. Det blir lite av ett beroende att få jobba med denna kultur och maner. Stannar tillväxten av försvinner tillväxtmänniskorna till andra tillväxtföretag. Därför är det svårt att få igång tillväxt igen om man har fastnat rör länge på en platå.

Nu menar vi inte att den ena kulturen är bättre än den andra. Vad vi måste förstå är att det är två helt olika maner och kulturer. Vill man växa snabbt och lönsamt så får man tillämpa tillväxtmaner. Vill man lunka på i sina vanliga hjulspår så är det definitivt inte tillväxtmaneret man skall implementera. Valet är ditt, vill du driva ett företag som alla andra eller vill du driva ett tillväxtföretag?

Lennart Bengtsson
Ahrens University

Lennart Bengtsson
Lennart har under många år jobbat med Ahrens University och har påverkat hundratals spännande tillväxtföretag och än fler tillväxtledare i sin gärning. Nu hjälper Lennart företagare att växa under eget paraply: www.elitaren.se

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

15 − 8 =