Tre saker Svenska Företag skall sluta med i 2013

zero gravity egg 2Jag fick häromveckan den spännande frågan vilka saker Svenska Företag sluta med i 2013. Svaret jag gav då uppskattades inte. Men då det kom från ett företag som slutat växa tog jag det som en bekräftelse. Så jag rekommenderar alla Svenska Företag att sluta med i 2013:

Bredda: att bredda verksamheten är det vanligaste felet företag gör när de försöker att växa eller försöker att parera konjunktursvängningar. Breddning sker då oftast i erbjudandet, ofta till områden som skall ge ”synergier”. Och då ”synergier” är världens dyraste ord så brukar det bara kosta – om ni på kort sikt så säkerligen i längden då man tappar fokus på det man är verkligen bra på. Så sluta att bredda erbjudandet – skapa full fokus på det ni är bra på.

Bromsa in: Lågkonjunktur är ett ord som gör att alla Svenska företag flyttar foten till bromspedalen. Och då sker såklart det som sker på motorvägen när någon bromsar in – köbildning längre bak. När alla andra bromsar in så gasa på istället. Investera, agera kontracykliskt.

Vara nöjda: det är inte fel att vara nöjd – en kort stund i alla fall. Men Svenska Företag är nöjda allt för ofta och allt för länge. Inte med omvärlden, konkurrenterna, skatterna, staten. Utan med sig själva. Med det de åstadkommit, med det som de lyckats med. De spelar säkert, tar inga risker, stannar hellre upp än pushar framåt. Och jag köper inte snacket om samhället som inte uppmuntrar, respekterar, uppskattar företagare som lyckas. För om samhället inte gör det så skit i det. Jag och många med mig gör det. Sluta vara nöjda.

Nu är jag inte naiv nog för att tro att många Svenska Företag kommer att följa dessa råd. För de flesta Svenska Företagen kan se fram emot ytterligare ett hårt och slitsamt år av stiltje och motgångar. För som varje år så växer de flesta Svenska Företagen inte. Men några få promille av de Svenska Företagen växer snabbt, lönsamt och uthålligt. Och de är dessa vi jobbat och lärt oss ifrån med under 2012. Precis som varje år sedan 1992. Så efter 20 år vet vi hur man skapar snabb, lönsamt och uthållig tillväxt. Och vårt löfte för 2013 är att vi kommer att fortsätta att se till att allt fler Svenska Företag blir uthålliga Snabbväxare. För det 21 året i rad.

Lars Diethelm - 2010Lars Diethelm

Ahrens & Partners

Lars Diethelm
25 års arbete i och med snabb tillväxt och exponering för hundratals tillväxtföretag har satt sina spår. Lars ser tillväxtmönster och tillväxtmöjligheter som få och brinner för att förverkliga företagens tillväxtdrömmar. Som tillväxtkonsult inom Ahrens & Partners får han många möjligheter att bevisa vad han går för.

1 kommentar

  • Christer Tånnander skriver:

    Kloka ord. Vi behöver fler ledare som ser och vill framåt när alla andra ser neråt, bakåt,eller i värsta fall blundar och hoppas på att det ska vara bättre när man tittar igen.

    ”Det man tränar på blir man bra på!” Vi behöver fler Zlatan i svensk näringsliv, med fokus på att vinna och skapa framgång även när förutsättningarna är besvärliga.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

nitton + tolv =