Vad är det som hindar företag att växa?

growthYtterligare en vecka har gått där jag har fått träffa många företag som vill växa – både sina företag och sig själva. Jobbet som tillväxtkonsult har låtit mig att jobba med företag inom vård/omsorg, telemarketing, teknik, produktutveckling och licensiering – allt under förra veckan! Vilken lyx!

Under ett av mötena fick jag frågan vad det är som gör att vissa företag växer. Jag sammanfattade detta ganska enkelt:

    1. Viljan – om det inte finns en vilja så finns den ingen väg – viljan att växa måste finnas.
    2. Förmågan – det måste finnas en förmåga att växa förtaget. Det innebär inte att ägaren eller VD’n måste ha den men hon måste vara klok nog att skaffa den.
    3. Affären – det måste finnas en affär som går att växa.”

Jag var tydlig på att enligt min uppfattning så kommer dessa tre faktorer i exakt denna ordningsföljd. Med vilja och förmåga går det alltid att skapa en business som går att växa. Men utan de första två så hjälper inte den bästa affärsidén.

När jag efter mötet funderade på en statistikt jag läst någonstans om vad företagen ser som de största hinder för att växa så blev bilden än tydligare. Två faktorer står i topp: tillgång till kapital och tillgång till bra personal.

Att det finns ett behov av kapital under tillväxt är självklart. Men att vara tvungen att få in det utifrån kan vara ett tecken på bristande förmåga och/eller en bristande affär. Jag vågar att påstå att varje affär kan växas självfinansierad. Och det kan såklart innebära att flera delägare bidrar med eget kapital – självfinansierad! Men än bättre är om vinsterna räcker till för att finansiera expansionen. Och då hamnar vi på affären – om den är sund och bra så blir det pengar över från dag 1 dvs ett positivt kassaflöde och därmed en affärsmodell som gör expansionen lättare. ”Omöjligt!” säger ni nu säkerligen. ”Det du svamlar över finns inte”. ”Min realitet” är mitt monotona svar – jag träffar företag varje vecka som har fixat en affär och växer att det knakar – utan andras pengar (inte ens en checkkredit!). Och alltid visar de snabbt att de förstått att de behöver att konstant bättre på förmågan (anställa rätt människor) och alltid har de viljan (mer än många av oss tillsammas!). Så det behövs inte så mycket mer.

Den andra punkten – tillgång till bra personal. Alla vill jobba för en vinnare! Så se till att bli en och folk kommer att söka sig till dig.

Lars Diethelm - 2010Lars Diethelm

Ahrens & Partners

Lars Diethelm
25 års arbete i och med snabb tillväxt och exponering för hundratals tillväxtföretag har satt sina spår. Lars ser tillväxtmönster och tillväxtmöjligheter som få och brinner för att förverkliga företagens tillväxtdrömmar. Som tillväxtkonsult inom Ahrens & Partners får han många möjligheter att bevisa vad han går för.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

tre × 2 =