Vad är din krona värd?

2000 kr myntStändigt kommer det krav på mer pengar. Man förutsätter att man får något visst för varje krona man sätter in. Men man behöver inte vara utbildad ekonom för att veta att vissa kan få massor för små medel medan andra aldrig får tillräckligt pengar.

Framgångsrika bolag, alltså företag som växer och är lönsamma brukar vara oerhört ekonomiskt effektiva. Det är mycket viktigt med denna effektivitet när man växer. Skall man självfinansiera sin tillväxt gäller det att få utväxling på varje krona, långt från 90-talets ”burnrate”…

Därför kan för stort startkapital ödelägga en annars fin, lönsam tillväxtkurva. Att från början vara van vid en mager kassa som kräver idérikedom för att kunna genomföra. Att man i företaget grundar en ”snålkultur” så att man inte lättvindligt lägger sina intjänade medel på yviga kostnader. Man tar flygbuss istället för Taxi. Man har inget marmorpalats till kontor. Det blir inget tävlande om vem som har fläskigast tjänstebil (antagligen har man inga tjänstebilar alls) osv, osv.

Det blir företag som reser med lätt packning. Blir det motigt och uppförsbacken tuff, ja då har man avsevärt mycket lättare att klättra upp för den än de som har det tunga bagaget att släpa på. Är varje krona värd mer hos oss än de vi konkurrerar med, då har vi ett bra övertag. Synd är det då om dem som inte får ut en kronas värde av varje krona. De som inte har trimmade organisationer och som kanske dessutom inte håller något speciellt i slantarna. Kronan har kanske minskat till ett värde på 75 öre eller ännu mindre.

Att mäta hur bra verksamhet man kan driva med att bara sätta upp att det krävs ett visst antal kronor är ett mycket trubbigt instrument. Det måste också tillsättas en faktor som handlar om effektivitet. Antalet kronor * effektiviteten = värdet. Då kan vi väl bestämma oss för att alla som har en effektivitet större än 1,0 är värdeskapare.

Vilket värde har dina kronor? 

Lennart BengtssonLennart Bengtsson
Ahrens & Partners

Lennart Bengtsson
Lennart har under många år jobbat med Ahrens University och har påverkat hundratals spännande tillväxtföretag och än fler tillväxtledare i sin gärning. Nu hjälper Lennart företagare att växa under eget paraply: www.elitaren.se

1 kommentar

  • Anna skriver:

    Rätt tänk !
    Har personalen tillräckligt med luft under vingarna för att lyfta ?
    Eller binds värdefulla tillväxtskapanda kronor upp ?
    Är varje medarbetare effektiv och proaktiv ?
    Stötta och supporta det tillväxtskapande – hjälp dem lyfta !

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

ett + två =