Vad och Vem skapar tillväxt i Sverige?

Det är ett ständigt återkommande inslag i diskussion om ekonomi och tillväxt om vem och vilka som står för tillväxten i Sverige. En del har med sig föreställningar och hörsägen som inte är grundade i analyser o fakta. En av dessa som vi ofta stöter på är att tillväxt endast sker i så kallade tillväxtbranscher. I våras publicerade vi på Aherns vår 18:nde årliga tillväxtlista och den visar med all önskvärt tydlighet att tillväxt kan ske i alla branscher. Enligt våra studier så finns det inga branscher som skulle vara undantagna från tillväxt. Huvudanledningen till detta är att tillväxt mer är en mental inställning än att hitta rätt bransch eller rätt produkt eller tjänst.

 I veckan som gick publicerade de politiska oppositionspartierna sina skuggbudgetar. Som ni alla kommer ihåg så var det rätt turbulent kring socialdemokraternas budgetarbete. Men till slut publicerades den och det följdes upp med en debattartikel i DN den 5 okt. Där skriver Håkan Juholt och Tommy Weidelich följande:

De små och medelstora företagen står för nästan hela nettotillskottet av nya jobb i ekonomin. Att få dessa företag att växa och anställa är därför helt centralt.

De har så rätt att det är dessa små och medelstora företag vi ska satsa på. Deras analys är helt korrekt, men deras sätt att främja detta är att sänka arbetsgivaravgiften ett par procent. Alla ni som driver företag vet att det inte i första hand är ett par procent i arbetsgivaravgiften som är skillnaden mellan tillväxt eller stagnation. Det handlar om kunskap, kompetens och inställning. Just detta är det vi på Ahrens jobbat med i 20 års tid.

Jag har förmånen att just nu följa 8 st lite mindre företag  under ett utbildningsprogram som vi driver i samarbete med Tillväxtverket och Vinnova . Där ger vi dem teoretisk kunskap men också konkret träning i form av skarpa case att jobba med. Resultaten har inte låtit vänta på sig i form av nyanställningar, uppköp och expansioner till nya områden. Poängen jag vill ha fram är att när man följer företagare så är det inte några procent hit eller dit som skapar tillväxt, även om det kan ha viss betydelse på marginalen, det som mer än annat driver tillväxten i vårt land är duktiga entreprenörer som får konkreta verktyg i sina händer för att kunna driva sina företag framåt.  Tillväxt är inte i första hand en systemfråga utan en inställning och kunskapsfråga.  Och med det så kan detta ske i alla branscher och i nästan vilket företag som helst.

Kent Revedal

Mats Jacobson
Som VD i två IT-bolag har Mats varit med om två fantastiska tillväxtresor. I ett av bolagen dubblade han omsättningen 7 år i rad i den internationella telekommarknaden. Han brinner för att hjälpa företag med effektiv och fokuserad tillväxtstrategi.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

fyra × fyra =