Vad ska du ha styrelsen till?

I serien över tillväxtmyter har vi nu kommit till det allra heligaste – styrelserummet. Att snabbväxare med ambitioner att bli stora och kanske internationella måste ha en professionell styrelse är en självklarhet – tycker många.

I ett börsnoterat företag – absolut. I ett medelstort företag med flera ägare och en anställd VD – oftast en mycket bra idé.

Men för många andra är det ett tveeggat, vasst svärd som lätt kommer i självsvängning och då vet man inte vilka huvud som huggs av.

Snabbväxare måste agera snabbt och hålla örnkoll framåt, genom vindrutan, medan regelverk kring styrelseansvar och traditioner lätt får hela styrelsen att köra med blicken i backspegeln.

När styrelsen i en snabbväxare bemannas med ”tunga” namn, erfarna styrelseproffs, oftast med en industriell bakgrund, kan det slå väl ut om ett par snabbväxande företag innan och lärt sig att uppskatta tempot, regelbrytandet och jordnärheten.

Men det blir ofta, tyvärr motsatsen. ”Tunga” blir verkligen tungt, trögrörligt. VD:n blir ställd inför ett svårt val: acceptera; sänka tillväxt tempot eller ta en fight som nästan alltid innebär glädjen att få ett nytt jobb i något annat företag snart …

Ett annat läge där  styrelse inte är den givna lösningen är när VD:n och huvudägare är samma person. Uttrycket ”sitta på läktaren” är bara förnamnet på den upplevelse som styrelsen oftast får. Men det finns undantag…

Det finns VD:n som är också ägare som är insiktsfulla nog att inse att styrelsen kan lyfta företaget till en nivå som de inte själva klarar … men det är en utrotningshotad art.
Sedan finns ju alltid internstyrelser där kollegerna i koncernen sitter i varandras styrelser fantastiskt bra för nätverksbyggand, utbyte av erfarenheter, belöning för duktiga VD:n med mera men det kanske inte blir optimala styrelsen för varje bolag.

Om du inte har något klockrent svar på frågan vad du skall ha styrelsen till eller du ser risk att det tveeggade svärdet gör mer skada än nytta – hitta andra vägar och kör med papperstyrelse … ett tag till. Växer du så blir det kanske dags om några år?

Thomas Ahrens
Ahrens University

Mats Jacobson
Som VD i två IT-bolag har Mats varit med om två fantastiska tillväxtresor. I ett av bolagen dubblade han omsättningen 7 år i rad i den internationella telekommarknaden. Han brinner för att hjälpa företag med effektiv och fokuserad tillväxtstrategi.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

fem × tre =